تقدیر از ۴ دهه فعالیت هنری عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه کاشان

۰۵ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۳۸ کد : ۱۱۴۶۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۷۲

معاون فرهنگی و دانشجویی به همراه مدیران این حوزه با حضور در منزل استاد محسن خسروی از همکاران بازنشسته دانشگاه بخاطر 4 دهه فعالیت در عرصه هنر و دانشگاه  تقدیر و قدردانی نمودند.

دکتر حسین ستار با تاکید بر اینکه بازنشستگان سرمایه‌های انسانی و سرشار از تجربه و تبحر هستند خاطر نشان کرد: شما علاوه بر سرمایه انسانی جزء سرمایه‌های اجتماعی و هنری دانشگاه و شهرستان هستید که هم اکنون بعد از سالها بازنشستگی در راه خدمت به اعتلای فرهنگ هنری شهرستان  گام بر می دارید.

وی درباره کارنامه درخشان هنری استاد خسروی در طی سی سال خدمت افزود: وی از سال 1349 تاکنون یکی از صحنه‌گردانان اصلی تئاتر کاشان بوده است. او از اولین نوشته‌ها و اجراهایش در دبیرستان پهلوی سابق و مسجد میانچال کاشان گرفته تا دوران دانشجویی و سپس دوران پختگی و اوج هنری‌اش با بیان و فرمی تازه از فکر دینی، آیینی و عرفانی نقش‌ها را به صحنه می‌آورده است. به‌طوری‌که با وجود تنوع ژانرها و موضوعات و ایده‌های نمایشی او می‌توان نگاه دینی و عرفانی را به عنوان تم ثابت کارهای او شناخت.

آثار و تلاش‌های خسروی پس از پیروزی انقلاب آرام‌آرام پای تئاتر این شهر و هنرمندان این حوزه را به جشنواره‌ها و همایش‌های هنری ملی باز کرد. «اسب سفید» و «آن قوم به حج رفته» اولین آثاری بودند که از کاشان در چشم بزرگان تئاتر کشور درخشیدند و «پیر چنگی» و «هفت پیکر» او هنوز در خاطره اهالی تئاتر باقی مانده است.

خسروی با نوشتن آثاری از این دست در سال‌های دهه شصت و هفتاد و اجرای قدرتمند آنها پیش چشم مردم توانست نمایش کاشان را به سطحی بالاتر بکشاند و دستاوردهای هنری خود و شهر خود را به تالارهای اصلی کشور معرفی کند.

وی به اولین کاری که محسن خسروی را در تئاتر معرفی نموده و برنده جایزه جشنواره هنری نمود نمایش اسب سفید اشاره کرد و همچنین به نقش «آق حسین» که به لحاظ نمایشی رقیبی ندارد  و در طی سی سال به متن زندگی مردم دعوت شده و در مجالس ، در عروسی‌ها، در خیابان‌ و نمایش‌های خیابانی با لهجه کاشی اجرا میشود اشاره نمود. خلق شخصیت آق حسین، حتی اگر آن را شخصیت ندانیم و تیپ باشد، در تئاتر کاشان نظیر و مشابهی نداشته است. یعنی در کارنامه نمایش کاشان خصوصاً در ۵۰ سال اخیر، که هنر نمایش قدری جدی‌تر دنبال می‌شده است، هیچ شخصیت دیگری نداریم که مردم او را بشناسند و در موقعیت‌های مختلف زندگی خود او را بخواهند و بپذیرند.

وی افزود: احترام به بازنشستگان در واقع تکریم به یک عمر زحمات خالصانه و خاضعانه آنان به مردم بوده و بهترین سال‌هایی است که در سنگر خدمت به شهروندان کاشانی و دانشگاهیان طی شده است.
دکتر ستار در  این  دیدار با خبر بودن از احوال همکاران بازنشسته را وظیفه دینی، اعتقادی و مورد تاکید دین مبین اسلام و یکی از وظایف هر دستگاه یا سازمان  دانست  که باید ضمن سرکشی از دوستان و همکاران گذشته، همواره به یاد آنان بوده و در مواقع سختی های احتمالی نیز در کنارشان بود.

 در پایان از زحمات ارزنده و خاضعانه این استاد خاک خورده صحنه تئاتر تجلیل و قدردانی شد.


 

کلید واژه ها: تجلیل استاد بازنشسته استاد هنرمند دانشگاه کاشان


( ۱ )

نظر شما :