رییس زندان کاشان: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی همکاری دانشگاه را می‌طلبد

۰۱ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۱:۰۹ کد : ۱۱۴۵۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۸۲۸

رئیس زندان کاشان همکاری دانشگاه را در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی لازم دانست و گفت: دانشگاه با ارائه راهکارهای علمی نقش به سزایی در کاهش و پیشگیری از معضلات جامعه و آسیب های اجتماعی دارد.

محسن محبوبی در  دانشگاه کاشان سرقت، اعتیاد، طلاق و محرومیت مالی را از جمله مشکلات جامعه عنوان کرد و افزود: ارتقاء سطح آگاهی ها با هدف کاهش ناهنجاری و آسیب‌های  اجتماعی، همکاری دانشگاه  را در حوزه‌های علمی، آموزشی و تحقیقاتی نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه آموزش، اشتغال و امور فرهنگی از اولویت‌های زندانیان است خاطر نشان کرد: این قشر آسیب پذیر به دلیل وجود مسائلی در زندگی همچون دوری از خانواده و جدا بودن آنان از بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی نیازمند توجه ویژه ای به لحاظ جسمی و روحی هستند.

رییس زندان کاشان با بیان اینکه امروز ما بیش از هر زمان دیگر نیازمند نگاه علمی به جرم و بزه و آسیب شناسی های مختلف در این حوزه هستیم، اظهار داشت: کسی که وارد زندان می‌شود نه تنها خود بلکه اعضای خانواده‌ اش را هم درگیر چالش‌ها و مشکلاتی اجتناب‌ناپذیر می‌کند و به همین دلیل پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی و توانمند‌سازی زندانیان و خانواده آنان در زمینه‌های فرهنگی و آموزشی امری ضروری است.

محبوبی حمایت‌های نهادهای مختلف و اصناف را برای فراهم کردن اشتغال زندانیان بعد از آزادی را خواستار شد و افزود: برای پیشگیری از اینکه این افراد مجدد مرتکب جرم نشوند باید نهادهای مختلف همکاری لازم را با این قشر آسیب پذیر داشته باشند.

علی فرزانه ریاست انجمن حمایت از زندانیان کاشان نیز در این جلسه گزارشی از عملکرد انجمن را ارایه داد و اظهار داشت: این انجمن با حمایت خیرین ارجمند اقدامات بسیار مهمی انجام داده است از قبیل: پرداخت کمک هزینه به خانواده‌های مددجویان، تامین هزینه‌های بهداشت درمان و توانبخشی، دوره‌های مهارت آموزی، اشتغال و آموزش‌های فرهنگی.

وی یکی از مشکلات مربوط به مدد‌جویان را نگاه جامعه به این قشر و خانواده های آنها دانست و از دانشگاهیان خواست تا برای فرهنگ سازی میان مردم کمک کنند تا به زندانی هم بعنوان یک شهروند نگاه شود تا دچار آسیب های بیشتری نشود.

رییس دانشگاه کاشان هم در این دیدار ارتباط  هرچه بیشترسازمان  زندان‌ها با دانشگاه برای استفاده از تحقیقات و یافته‌های علمی، کاهش جمعیت کیفری زندان و کاهش رفتارهای پر خطر را لازم و ضروری دانست و افزود: دانشگاه می‌تواند با پژوهش و همچنین استفاده از ظرفیت اساتید و برگزاری کارگاه های آموزشی، الگوی صحیح رفتار اجتماعی را به شکلی مناسب برای بهبود ارتباطات اجتماعی ترسیم نماید.

دکتر عباس زراعت از آمادگی این دانشگاه با زندان  برای برگزاری برنامه های آموزشی، بهره گیری از توان و ظرفیت دانشگاه در جهت ارائه خدمات به اداره زندان خبر داد و گفت: از سیاست‌های مهم  دانشگاه کاشان  ارتباط با جامعه در راستای رفع معضلات و مشکلات مردم می باشد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان امروز به یکی از دانشگاههای مطرح ملی و بین المللی تبدیل شده است و جزء 17 دانشگاه برتر کشور می باشد که در طرح تراز بین المللی قرار دارند بنابرین توانمندی‌های خوبی برای ارایه خدمات به جامعه دارد.این دانشگاه وظیفه خود می داند در هر مکانی که نیازهست حضور یافته و راهکارهای علمی ارایه دهد.

وی خاطر نشان کرد: اعضای هیات علمی دانشگاه می‌توانند فرصت مطالعاتی خود را برای رفع معضلات جامعه در اختیار صنعت و دیگر نهادها و سازمان‌ها از جمله زندان قرار دهند.

دکتر زراعت به وجود 9 هزار دانشجوی این  دانشگاه اشاره  و تاکید کرد: دانشجویان می توانند موضوعات پایان نامه های خود را در رابطه با معضلات و آسیب های اجتماعی قرار دهند و انجمن‌ها و کانون‌های مختلف دانشجویی، زمینه بسط روحیه نشاط و شادابی را برای زندانیان فراهم سازند.وی افزود کمک به کنشگران عدالت برای پیش گیری از جرم وظیفه ذاتی دانشگاه است و از همکاران دانشگاهی بویژه متخصصان علوم اجتماعی خواستند در این زمینه ها تحقیقات وسیعی داشته باشند.

رییس دانشگاه کاشان با بیان اینکه متاسفانه به دلیل فقدان ارتباط موثر میان دانشگاه و جامعه حتی بسیاری از اساتید دانشگاه از وجود مضلات و آسیب های اجتماعی اطلاع ندارند و در نتیجه تحقیقات خود را مصروف چنین مسایلی نمی سازند، افزود: در دانشگاه کاشان سالیانه حدود هزار پایان نامه و ده ها طرح پژوهشی انجام می شود که اکثر آنها به مسایلی می پردازند که مشکلی را از جامعه حل نمی کند.چند مرتبه از ادارات شهرستان درخواست کرده ایم و بازهم درخواست می کنیم مشکلات خود را به دانشگاه اعلام نمایند تا پژوهش های دانشگاه در این زمینه ها هدف گذاری شود.

در این نشست مدیران گروههای جامعه شناسی، روانشناسی، علوم تربیتی و حقوق دانشگاه کاشان هم نقطه نظرات خود را در راستای ارتباط دانشگاه با و زندان و جامعه برای کاهش آسیبهای اجتماعی ارائه کردند.

کلید واژه ها: آسیب های اجتماعی زندان ارتباط دانشگاه با زندان دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :