پیام رئیس دانشگاه کاشان به مناسبت ۱۴ تیر روز قلم

۱۴ تیر ۱۳۹۹ | ۱۰:۱۱ کد : ۱۱۳۹۳ اخبار دانشگاه پیام ریاست دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۷۱

ن و القلم و مایسطرون، سوگند به قلم و آنچه می نویسد و این اولین آیه سوره قلم، تأکیدی بر اهمیت قلم و نوشتن است. قلم تجلّی دانش، عقلانیت، هنر و ذوق آدمی است.

سه ویژگی را در قلم ممتازتر از گفتار دانسته اند: ماندگاری، دقت و ژرفناکی و برای همین است که پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: قَیدوا العلم بالکتاب، دانش را با نوشتن در بند کشید. (تحف العقول).

14 تیر روز تقویمی قلم که به پیشنهاد انجمن قلم ایران و تصویب شورای فرهنگ عمومی به این نام مزین شده است؛ برای همه جامعه به ویژه اهالی علم و فرهنگ از جمله دانشگاهیان باید بزرگ پنداشته شود. چرا که آنچه از دیر ایام تاکنون موجب استمرار و امتداد علوم، انتقال تجارب، پیشرفت و تعالی ممالک، ارتقای بینش و دانش و بسط معارف، شکوفایی ذوق و هنر و ... شده، در سایه آثار قلمی و نوشتاری رخ نموده است.

هرچند که امروزه با پیشرفت های فناورانه، قلم و کاغذ از سویِ رقبایی چون قلم نوری، میکروفیلم، میکروفیش و ابزارهای الکترونیکی به چالش کشیده شده است اما اینها نیز در ماهیت، همان کارکرد را دارند و به اشتراک گذاشتن تراوش های ذهنی برای دیگران را موجب می شوند.

این روز گرانقدر را با همه وجود گرامی می داریم و برای صاحبان قلم به عنوان طلایه داران آگاهی و پیشتازی جامعه در عرصه ها و صحنه های مختلف آرزوی سلامت و توفیق دارم.

به امید روزی که در سایه سار تعهد و اخلاق، همه سلاح ها و صلاح های بشری در زیر سلطه قلم و صاحبان آن درآید و صلح، دوستی، نشاط، برخورداری، آرامش و آسایش برای نوع بشر مهیاتر از قبل گردد.

 

دکتر عباس زراعت

رئیس دانشگاه کاشان

کلید واژه ها: روز قلم پیام رئیس دکتر زراعت دانشگاه کاشان رئیس دانشگاه کاشان


( ۲ )

نظر شما :