اقدامات معاونت آموزشی دانشگاه کاشان در زمینه امور آموزشی دانشجویان از راه دور

۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ | ۰۹:۴۵ کد : ۱۱۱۵۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۰۳۶

اهم اقدامات انجام گرفته در حوزه معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان طی 60 روز گذشته در خصوص استمرار آموزش و انجام امور آموزشی دانشجویان از راه دور با عنایت به تعطیلی کلاسهای حضوری در بحران کرونا

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان، تشکیل کمیته راهبری آموزش به شیوه مجازی با تصویب شورای آموزشی و شورای دانشگاه (از تاریخ 6 اسفند 98) و همفکری برای تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی و ترغیب همکاران برای اهتمام به این موضوع را از جمله اقدامات انجام گرفته این معاونت در این دوران عنوان کرد.

دکتر قنبرعلی شیخ‌زاده افزود: برای تقویت و توسعه زیرساخت سامانه آموزش مجازی دانشگاه، افزایش امکان بهره‌برداری با 150 کاربر همزمان در دهه اول اسفند به 3000 کاربر همزمان در حال حاضر صورت گرفته و افزایش سرور و خرید تجهیزات لازم با مصوبه شورای فضای مجازی دانشگاه در حال پیگیری است.

وی به  شروع آموزش مجازی دروس تئوری از اواخر هفته اول شروع بحران و توسعه آن از همان روزهای ابتدا اشاره کرد و افزود: بیش از 50 درصد از کلاسها در سه هفته اسفند 98  تشکیل و آموزش از طریق کلاس‌های مجازی در سال 99 (حتی در ایام تعطیلات نوروزی) تداوم  یافت و در حال حاضر آموزش مجازی بیش از 95% از کلاسهای تئوری را پوشش میدهد. همچنین آموزش مجازی برخی از دروس عملی و آزمایشگاهی با ابتکارات اساتید محترم از نیمه دوم فروردین ماه آغاز شده است.

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان، انجام مساعدتهای لازم با دانشجویان در قالب سیاستهای ابلاغی خصوصا بخش‌نامه 20 بندی معاون آموزشی وزارت عتف و رسیدگی به درخواست‌های دانشجویان در سریع‌ترین زمان ممکن (پذیرش درخواست‌ها و ارسال پاسخ از طریق ایمیل) را از دیگر اقدامات انجام گرفته این دوران ذکر کرد و اظهار داشت: در راستای عدم نیاز به مراجعه حضوری دانشجویان و نیز چابک‌سازی فرایندهای آموزشی، 16 فرایند کلیدی شناسایی و به مرکز رایانه و فناوری اطلاعات اعلام شده تا نسبت به الکترونیکی نمودن آن اقدام شود.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه در همین مدت الکترونیکی نمودن فرایندهای درخواست‌های دانشجویی از جمله گواهی اشتغال به تحصیل، تغییر گروه درسی، حذف نیمسال و مرخصی انجام شده است، افزود: همچنین در این ایام، ارتباط مناسب و مستقیم به خصوص از طریق فضای مجازی و ایمیل و تلفن بین دانشجویان و مدیر آموزشی و کارشناسان مربوطه و سپس از طریق دانشکده‌ها و واحدهای ذیربط جهت پاسخگویی به پرسش‌های آموزشی دانشجویان و راهنمایی‌های لازم انجام شد.

دکتر شیخ زاده هماهنگی با مرکز رایانه و فناوری اطلاعات جهت دسترسی به سیستم سدف از منزل به تمامی مدیران گروه‌های آموزشی و معاونین آموزشی دانشکده‌ها و نیز دسترسی کارشناسان مربوطه به سامانه‌ها جهت انجام امور محوله در قالب دورکاری را از دیگر فعالیت‌های انجام شده عنوان کرد و افزود: در این ایام همچنین جلسات هیات اجرائی جذب، کمیته ترفیعات و کمیسیون موارد خاص به صورت مجازی انجام شد.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد تسهیلات و زیرساختهای لازم برای برگزاری جلسات مجازی بررسی پروپوزال، جلسات نیمه‌حضوری آزمون جامع، جلسات دفاعیه بصورت نیمه‌‌حضوری و الکترونیکی و انجام هماهنگی‌های لازم انجام گرفته و اخیرا گردش کار برای برگزاری جلسات دفاعیه بصورت کاملا مجازی، مشخص و ابلاغ شده و بصورت موردی نیز انجام شده است.

دکتر شیخ زاده شرکت در جلسات مجازی شورای معاونین منطقه 6 برای تبادل نظر و هماهنگی‌های منطقه‌ای در خصوص تمدید و تغییر تقویم آموزشی، نحوه برگزاری امتحانات پایان ترم، نحوه برگزاری دروس عملی و ایجاد تسهیلات ممکن برای دانشجویان را از دیگر اقدامات انجام شده در دوران تعطیلات کرونایی ذکر کرد و افزود: اقدام در جهت تقویت همکاری درون سازمانی و توصیه لازم به مسئولان آموزشی دانشکده‌ها در جهت پاسخگویی به اشکالات دانشجویان، پشتیبانی فنی آموزش مجازی و تقویت کانالهای ارتباطی در فضای مجازی و برگزاری جلسه لایو اینستاگرام با حضور مدیر آموزشی دانشگاه نیز انجام شده است.

وی در پایان ضمن گرامیداشت دهه سرآمدی آموزش و پاسداشت مقام معلم، تبریک روز استاد به تمامی اساتید گرامی، از تلاش و زحمات اساتید محترم و دانشجویان عزیز برای جلوگیری از وقفه در امر آموزش تقدیر و تشکر نمود و بیان نمود که با هدف بهبود کیفیت یاددهی-یادگیری در نظام آموزش الکترونیکی آموزشی، یک بسته آموزشی خلاصه تحت عنوان «راهنمای آموزش مجازی اثربخش» تدوین و برای اساتید ارسال شده است.

دکتر شیخ زاده ابراز امیدواری کرد انشاءالله با همت اساتید و دانشجویان، آموزش در نیمسال جاری با کیفیت مناسب به سرانجام برسد.

کلید واژه ها: دهه سرآمدی آموزش عالی دانشگاه کاشان معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی آموزش مجازی کرونا


( ۶ )

نظر شما :