نخستین همایش سراسری دانشجویان و دانش اموختگان رشته فرش کشور

۰۵ شهریور ۱۳۸۴ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۱ اخبار دانشگاه اخبار همایش ها و سمینارها
تعداد بازدید:۱۳۰۰

به گفته امیرحسین چیت سازیان رئیس انجمن علمی فرش ایران، 35 مقاله، 196 اثر طراحی فرش، 76 اثر بافته شده، 18 اثر رنگرزی، 20 اثر مرمت و 132 نسخه تحقیقات و پایان نامه به دبیرخانه همایش رسیده بود که این آثار در نگارخانه هنر در حاشیه همایش مورد بازدید و استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت.

مطابق همین گزارش برنامه های این همایش یکروزه عبارت بود از :

سخنرانی آقای عرب سرخی معاون وزیر بازرگانی و رئیس مرکز ملی فرش ایران با موضوع تشریح اهداف و وظایف مرکز ملی فرش و نحوه ارتباط آن در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تبلیغاتی .

سخنرانی دکتر ندیمی رئیس گروه هنر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با موضوع تبیین جایگاه هنر صناعی فرش در عرصه حکمت و هنر اسلامی و ایرانی و ضرورت توجه دانشجویان فرش به تعمیق دانش فرش و بهره گیری از تجارب ارزنده هنرمندان سنتی و زانوزدن در مقابل ارزشهای معنوی و اصلتهای هنری به منظور حفظ جوهره اصلی صناعت فرش.

سخنرانی سید رضی میری بازرگان و عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش ایران با موضوع انتقال تجربیات در زمینه تولید و تجارت فرش دستباف و ارائه پیشنهادهایی برای سرفصل های دروس رشته فرش و نحوه فعالیت دانشجویان و دانش آموختگان.

سخنرانی نورالله پاشا، محقق فرش با موضوع اشتغال دانش آموختگان فرش و جایگاه آنان در عرصه صادرات و تولید فرش دستباف.

ارائه هشت مقاله برگزیده دانشجویان و دانش آموختگان با موضوعات طرح، نقش و تحول تاریخی و جغرافیای فرش. ارائه دو کارگاه آموزشی با موضوعات بافت و مرمت فرش.

میزگرد اشتغال و آموزش با حضور رئیس و هیات مدیره انجمن و برخی مدیران مرکز ملی فرش و مدیران فرش دانشگاهها.

و اهداء به آثار برگزیده.

در پایان این همایش قطعنامه ای در 14 بند قرائت شد که در آن دانشجویان خواستار بازنگری سرفصلهای درسی، طراحی دوره کارشناسی ناپیوسته و دوره کارشناسی ارشد فرش، تقویت کادر علمی و تجهیزات دانشگاهها، گزینش نیمه متمرکز دانشجوی فرش و متناسب نمودن پذیرش با اشتغال در جامعه، برنامه ریزی برای اشتغال و ایجاد تسهیلات خوداشتغالی شده بودند.


نظر شما :