بازدید دانشجویان فیزیک دانشگاه کاشان از تاسیسات آب سنگین و راکتور تحقیقاتی اراک

۲۴ دی ۱۳۹۸ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۰۷۹۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۳۰۶

دومین بازدید از تاسیسات هسته‌ای آب سنگین و راکتور تحقیقاتی اراک، توسط انجمن علمی فیزیک و با همکاری دانشکده ی فیزیک دانشگاه کاشان برگزار شد.  

این بازدید علمی که با استقبال و حضور دستیار ویژه‌ی رییس سازمان انرژی اتمی، دکتر زارعان برگزار شد در چهار بخش انجام شد:

آقای یوسفی رئیس مجتمع تولید آب سنگین اراک در بخش اول  این بازدید در سمینار علمی، مطالبی در خصوص فرآیند تولید آب سبک و آب سنگین، روشهای رایج جهت تولید آب سنگین، بازار مصرف آن و اهمیت ویژه ای که در تاسیسات هسته ای دارد توضیح داد.

در بخش دوم رئیس بخش راکتور تحقیقاتی اراک، مهندس جعفرزاده نکاتی را در خصوص  اهمیت آب سنگین در راکتور و هدف اصلی تشکیل این سایت که تولید رادیو داروها و رادیو ایزوتوپ‌ها است، به تفصیل درباره ی نحوه ی عملکرد راکتور، بخشهای اصلی آن و تاریخچه‌ی شکل گیری این سایت ارائه کرد.

دکتر زارعان، دستیار ویژه‌ی رییس سازمان انرژی اتمی، در بخش سوم این بازدید راجع به رسالت اصلی سازمان انرژی اتمی اعم از: تولید انرژی پاک، سامانه‌های پرتودهی و اهمیت آن در محصولات کشاورزی و غیره، نظارت بر مواد رادیواکتیو، تولید رادیو دارو شامل تشخیص و درمان و همچنین شایعات مربوط به بتن ریزی در قلب راکتور تحقیقاتی مطالبی را عنوان داشت و افزود: محل بتن ریزی فقط لوله‌های سوخت راکتور بوده که قابل تعویض و بهره برداری و راه اندازی مجدد می‌باشد و همانطور که در ادامه‌ی این بازدید خواهیم دید، شایعات مربوط به بتن‌ریزی در قلب راکتور تنها بازتابی ناقص از توافقنامه های اجرا شده در سایت، پس از امضای برجام می باشد.

همچنین وی تمایل سازمان را جهت تعریف پروژه‌های مشترک با دانشگاه، ابراز داشت و خاطر نشان کرد: چنین برنامه‌هایی ملزم به توافق و مذاکرات با اعضای هیات رئیسه و مسئولین هر دانشگاه می‌باشد.

در بخش آخر نیز، بازدید از دو سایت آب سنگین و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی این سایت، و سپس بازدید از سایت راکتور تحقیقاتی، قلب راکتور، و اتاق کنترل به همراه اعضای هیات علمی گروه فیزیک دانشگاه کاشان، دکتر زارعان و هیات همراه ایشان صورت گرفت.

کلید واژه ها: تاسیسات هسته ای کشور آب سنگین و راکتور تحقیقاتی اراک دانشکده فیزیک دانشگاه کاشان


( ۶ )

نظر شما :