کارگروه تخصصی صنایع دستی در کاشان برگزار شد

۰۶ تیر ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۰۶۲ اخبار دانشگاه اخبار همایش ها و سمینارها
تعداد بازدید:۲۱۷۴

نخستین نشست مشورتی کارگروه صنایع دستی، با هدف ارتقای فعالیت‌های صنایع دستی به ویژه در زمینه زنان با حضور مریم ارشدی مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، حسینعلی حاجی معاون استاندار و فرماندار کاشان، سیدجواد ساداتی‌نژاد رئیس دانشگاه کاشان، اعضای هیأت علمی گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان، آرش بهادری معاون اداره کل توسعه و ترویج معاونت صنایع دستی و نمایندگانی از ادارات ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: یکی از مشکلات فعلی صنایع دستی در کشور شکاف و گسست بین علم ، تولید و تجارت در عرصه صنعتی است

مریم ارشدی در نخستین نشست مشورتی ارتقای فعالیت‌های صنایع دستی به ویژه در زمینه زنان در دانشگاه کاشان گفت : رشته‌های مرتبط با صنایع دستی و حتی سایر رشته‌های آکادمیک می‌بایست در محیط‌های آموزشی و فرهنگی و حتی در شهرک‌های صنعتی، هماهنگی لازم بین علم و صنعت را ایجاد کنند تا عرضه آن در بازار با مشکل مواجه نشود.

وی با اشاره به توانمندی‌های زنان کاشان در صنایع دستی و وجود رشته صنایع دستی از سال 1374در دانشگاه کاشان یاد آورشد:‌ برنامه‌ریزی جهت ایجاد تحولی وسیع در صنایع دستی به روش آکادمیک، در کنار فعالیت هنرمندان سنتی کاشان یک اصل اجتناب ناپذیر است.

مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری فرهنگ آشتی بین مردم و صنایع دستی را ضرورتی انکارناپذیر دانست و تاکید کرد: صنایع دستی باید به عنوان یک نیاز در کنار لوازم منزل، معماری ساختمان‌ها و... نمود یابد.

وی حضور نماینده صنایع دستی در کارگروه فرهنگی فرمانداری شهرستان و ایجاد کارگروه تخصصی صنایع دستی را زمینه تقویت بسترهای جدیدی برای رشد هویت دینی و اصالت ملی در کشور خواند.

مریم ارشدی تقویت صنایع دستی را به عنوان راهکاری مناسبی جهت توانمند سازی زنان در راستای افزایش مشغولیت‌های خانگی مورد تاکید قرار داد.

وی شهرستان کاشان را فرصت مناسبی برای رشد میراث فرهنگی در کشور دانست و افزود : مردم کاشان سبقه خوبی در باب معرفت دینی و ارزشهای اخلاقی دارند و این عامل مهم در عمق هنرهای اصیل و فرهنگی معماری و صنایع دستی تاثیری عمیق داشته است .

 مدیر روابط عمومی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اظهار امیدواری کرد این نشست بتواند به گونه‌ای اصولی و سیستماتیک طوری برنامه ریزی نماید که تغییر مدیریتها و سلیقه مسئولین خللی در ساختار ارزشی و فرهنگی ایجاد آن ننماید.

رئیس دانشگاه کاشان نیز با اشاره به قدمت 7 هزار ساله تمدن ایرانی در سیلک کاشان گفت: انتخاب رشته صنایع دستی در دانشگاه کاشان بسیار هوشمندانه و حساب شده صورت پذیرفته است.

دکتر سید جواد ساداتی نژاد با ارائه گزارشی از فعالیت‌های دانشگاه کاشان در زمینه صنایع دستی و سایر رشته‌های مرتبط با ظرفیت‌های شهرستان،  بر تأسیس دانشکده باستان شناسی در دانشگاه کاشان تاکید کرد.

وی، همچنین با اشاره به اینکه صنایع دستی باید به خانواده‌ها برگردد، بر تولیدات هنرهای سنتی براساس سلیقه بازار را مورد اشاره قرار داد.

دکتر ساداتی‌نژاد اظهار امیداواری کرد این ایده جدید و هم اندیشی نهادهای مرتبط با صنایع دستی بتواند الگوی جدیدی برای سایر استانها و شهرهای کشور باشد.

معاون استاندار و فرماندار کاشان نیز تشکیل کارگروه تخصصی صنایع دستی با مسئولیت فرمانداری و دبیری دانشگاه را در شهرستان کاشان حائز اهمیت خواند و آن را به عنوان مصوبه نشست مورد تاکید قرار داد.

حسینعلی حاجی با ارائه فعالیت‌های فرمانداری ویژه کاشان در حوزه زنان و خانواده  از مسئولین مرکز امور زنان وخانواده ریاست جمهوری و به ویژه مشاور رئیس جمهور برای بازدید از پروژه های مرتبط دعوت به عمل آورد.

حاجی همچنین آمادگی شهرستان کاشان جهت اجرای آزمایشی طرح استاندارد سازی صنایع دستی براساس آموزش‌های فنی و حرفه ای و همچنین اجرای طرح های مشترک با مرکز امور زنان ریاست جمهوری در حوزه زنان و خانواده را اعلام کرد .


 

 

 

 

 


نظر شما :