انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یکدیگر هستند

۳۰ آبان ۱۳۹۸ | ۱۵:۱۳ کد : ۱۰۵۵۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۲۵
انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یکدیگر هستند

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: انسجام ملی و هویت ملی لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

دکتر مهدی نوید در مراسم دومین کنفرانس بین المللی آموزش و پرورش تطبیقی در دانشگاه کاشان، به بیان هویت ایرانیان در عصر جهانی شدن اشاره کرد و افزود: فرایند تکوین هویت نسل جوان با کاستی هایی روبرو شده و آسیب زده شده است.

وی سنین کودکی و نوجوانی را بهترین سن هویت جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: تلاش آموزش و پرورش در هویت یابی نقش اساسی را دارد.

وی با اشاره به اینکه دشمنان برای تضعیف انسجام وحدت و هویت ملی ما در تلاش هستند، خاطر نشان کرد: مؤلفه جهانی شدن همه پدیده های زندگی ما را تحت تاثیر دارد و اگر بحث هویت را فرهنگ بدانیم این موجب سرزمین زدایی می تواند باشد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه هویت پاسخ این سؤال "که من که هستم" و "من که باید باشم" است، افزود: هویت چیزی است که از مرجعیت خودش است و ثبات، دوام و عدم تغییر و دگرگونی از ویژگی های آن است.

وی سازمان سیاسی واحد، فرهنگ، زبان، خط و دین، پیشینیه تاریخی و سرزمین را از عناصر تشکیل دهنده هویت ملی عنوان کرد و گفت: هویت ما ایرانیان هویت بومی و محلی، ایرانی عنصر اسلامی و هویت مدرن است که اگر نتوانیم بین این چهار مؤلفه توازنی برقرار کنیم یک خودشیفتگی افراطی ایجاد خواهد شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه مساله اصلی وزارتخانه در زمان حاضر اجرای سند تحول بنیادین است، خاطر نشان کرد: کوشش می‌شود با توجه به کاستی‌های نظام آموزشی کشور، این سند به اجرا درآید که البته بخشی از آن به منابع مالی نیاز دارد.

دکتر نوید با بیان اینکه اگر قرار است آموزش و پرورشی برتر داشته باشیم، نیازمند آن است که فعالیت‌های مرتبط در منطقه و جهان را رصد کنیم تا بتوانیم از تجربه‌های موفق آنها نیز برای ارتقای کمی و کیفی نظام آموزشی کشور بهره‌گیری کنیم، افزود: برگزاری کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی با حضور کارشناسان می‌تواند به این تجربه اندوزی کمک کند و موضوع این کنفرانس نیز ناظر بر مشکلات و مسائلی هست که گریبان‌گیر آموزش و پرورش شده است.

دومین کنفرانس بین‌المللی آموزش و پرورش تطبیقی با موضوع پژوهش‌های معاصر در آموزش و پرورش تطبیقی، نوآوری‌ها و چالش‌ها به به مدت دو روز به میزبانی دانشگاه کاشان در حال برگزاری است.

کلید واژه ها: آموزش و پرورش تطبیقی دانشگاه کاشان تعلیم وتربیت هویت دبیرکل شورای آموزش و پرورش


( ۱ )

نظر شما :