امر به معروف و نهی از منکر ؛ وظیفه‌ای همگانی اما مغفول

۱۳ آبان ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۵ کد : ۱۰۴۷۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۸۸
یادداشت رئیس دانشگاه کاشان پس از دیدار با بسیجی آمر به معروف

چند روز قبل در خبرها آمده بود که یکی از جوانان بسیجی و ارزشی شهرمان هنگام انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر ، مورد ضرب و جرح با اسلحه سرد قرار گرفته است. پس از بررسی، معلوم گردید که مصدوم، فرزند حاج اصغر رجایی فرمانده ما در زمان دفاع مقدس بوده است که اکنون نیز در نبرد با داعش  و دفاع از حریم کشور جانفشانی می کند. وقتی به ملاقات وی رفتیم برایمان تعریف کرد که چند جوان شرور مقابل منزل آنها شب شهادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام حسن مجتبی علیه السلام رفتارهای خلاف عرف و هنجار شکنی می کردند و برای مردم ایجاد مزاحمت می نمودند. همراه با برادرم که هردو عضو پایگاه بسیج هستیم نزد ایشان رفتیم و با معرفی خود بعنوان مامور امر به معروف و نهی از منکر از آنها خواستیم که برای مردم و نوامیس مردم ایجاد مزاحمت نکنند. متاسفانه یکی از آنها با چاقو به من حمله‌ور شده و از پهلو جراحت شدیدی وارد کرد و فرد دیگر نیزبا اتومبیل به سوی برادرم حمله ور شد.

این موضوع بسیار نگران کننده و تاسف بار است که چگونه ممکن است در شهر دارالمومنین کاشان، افراد شروری به خودشان جرات می دهند امنیت عمومی را بر هم بزنند و نسبت به جوانان ارزشی که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارند چنین رفتار ناشایستی انجام دهند. مگر نه این است که این جوانان بسیجی قصد عمل به آیه ۷۱سوره توبه را داشته که می فرماید:"والمومنون و المومنات بعضهم اولیاء بعض یامرون بالمعروف و ینهون عن المنکر" ؟ مگر نه این است که وی به وظیفه مقرر در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران عمل کرده است که امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه همگانی ومتقابل مردم می داند؟ عمل هنجارشکنان مصداق جرم محاربه است که قطعا از سوی مقامات قضائی مورد تعقیب جدی و مجازات قرار خواهد گرفت اما مردم، جامعه و بویژه فرهیختگان و دانشگاهیان نیز در این زمینه مسوولیت دارند.

وظیفه همگان است که در مقابله با عمل هنجارشکنان و حمایت از مدافعان امنیت جامعه و نوامیس مردم واکنش نشان دهند تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر که ترک آن به فرموده قرآن مجید، موجب هلاکت جامعه و انجام آن به فرموده امیرالمومنین علیه السلام هدف و غایت دین است احیا گردد. بر تمامی مردم است که با پشتیبانی و حمایت یکپارچه از جوانان عزیز بسیجی  آقایان محمد حسین و محمد باقر رجایی، جرات تکرار چنین رفتارهای ناشایستی را از ناقضان قانون و سلب کنندگان آسایش مردم سلب نمایند.

اینجانب به نمایندگی از سوی دانشگاهیان دانشگاه کاشان مراتب سپاس وحمایت بی دریغ خود را از اقدام برادران رجایی در دفاع از امنیت مردم و جامعه اعلام نموده و متقابلا اقدام ناشایست متجاوزان به امنیت عمومی مردم را محکوم می نمایم.

عباس زراعت

رئیس دانشگاه کاشان

کلید واژه ها: امر به معروف بسیج دانشگاه کاشان یادداشت دکتر عباس زراعت


( ۴ )

نظر شما :