راه اندازی کارگاه های پارچه بافی و جواهرسازی در گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان

تعداد بازدید:۳۴۲۷

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان از راه اندازی دو کارگاه آموزشی پارچه بافی و جواهرسازی از مهرماه سال 1398 در این دانشگاه خبر داد.

دکتر محمد غیاثیان افزود: کارگاه پارچه بافی سنتی با مساعدت معاونت اداری مالی دانشگاه در فضایی به متراژ 72 متر مربع مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این کارگاه که با تعداد ده دار پارچه بافی چند کاره و دستگاه چله دوانی پارچه تجهیز شده، دانشجویان سال سوم کارشناسی صنایع دستی، پارچه بافی سنتی را فرا می گیرند.

وی افزود: این نوع از دارهای پارچه بافی توسط آقای منصور سالاری، استاد مدعو گروه صنایع دستی، طراحی شده و دارای گواهی  ثبت اختراع است.

دکتر غیاثیان با اشاره به اینکه نساجی از دیرباز یکی از صنایع پررونق کاشان بوده است، خاطر نشان کرد: شواهد باستان‌شناسی حاصل از کاوش‌های سیلک و وجود آثار بافت پارچه روی برخی از اشیا مانند سفالینه‌ها، نشان ‌دهنده  وجود این صنعت در هزاره چهارم پیش از میلاد در کاشان است.

وی افزود: اوج شکوفایی این صنعت در کاشان به دوره صفوی به ‌خصوص به زمان شاه عباس اول بر می گردد که فاخرترین انواع پارچه های حریر، مخمل و زربفت در این شهر بافته می شده است. به همین دلایل، شهر کاشان در سال 1397 از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان «شهر ملی نساجی سنتی» معرفی گردید.

مدیر گروه صنایع دستی دانشگاه کاشان همچنین از ایجاد کارگاه جواهرسازی در این دانشکده خبر داد و گفت: کارگاه جواهرسازی نیز که مجهز به دستگاه ها و ابزارهای اولیه مورد نیاز می باشد نقش مهمی در اشتغال زایی دانشجویان این رشته خواهد داشت. در این کارگاه، دانشجویان روند طراحی و ساخت زیورآلات و جواهرات را فرا می گیرند.

دکتر غیاثیان افزود: علاوه بر این دو کارگاه تازه تاسیس، یازده کارگاه دیگر نیز در مجموعه کارگاه های این رشته شامل سفالگری، هنرهای چوب، قلمزنی، شیشه گری، حجم، موزاییک، کاشی، مرمت آثار هنری، چاپ باتیک، چاپ کلاغه ای و بافت فرش دایر است.

رشته صنایع دستی در دانشگاه کاشان در سال 1374 آغاز به کار نمود. تاکنون این رشته افزون بر 400 فارغ التحصیل داشته و نزدیک به 130 دانشجو در این رشته شاغل به تحصیل هستند.

انعکاس خبر در رسانه ها:

پایگاه خبری ربیع

خبرفارسی

کاشان فردا

 

کلید واژه ها: صنایع دستی کارگاه صنایع دستی دانشگاه کاشان دانشکده معماری و هنر پارچه بافی جواهر سازی


( ۳ )

نظر شما :