اثر عضو هیات علمی دانشگاه کاشان برگزیده کتاب سال عاشورا شد

۳۰ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۸ کد : ۱۰۲۷۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۸۸
اثر عضو هیات علمی دانشگاه کاشان برگزیده کتاب سال عاشورا شد

کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا نوشته دکتر محمد مشهدی نوش آبادی پژوهشگر تاریخ و فرهنگ منطقه کاشان موفق به کسب عنوان برگزیده سومین دوره کتاب سال عاشورا شد.

در سومین دوره کتاب سال عاشورا که مربوط به کتاب های سال های 96 و 97 بود  264 عنوان در دبیرخانه به ثبت رسید که پس از بررسی آثار رسیده در رشته های گوناگون توسط 35 داور در نهایت  از 17 کتاب منتخب در 20 رشته تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

سومین دوره کتاب سال عاشورا با هدف شناسایی و معرفی کتاب‌های برتر در موضوعات "امام‌حسین (ع)، خانواده و یاران آن حضرت"، "تاریخ و تحلیل واقعه‌ی عاشورا"، "ادبیات و هنر عاشورایی" و "فرهنگ و آیین‌های عزاداری" با عنوان جایزه "دعبل خزاعی" در ۲۰ رشته برگزار شد، که در رشته پژوهش تاریخی اثر دکتر محمد مشهدی نوش آبادی با عنوان "تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا" به عنوان اثر برگزیده انتخاب شد.

دکتر مشهدی در این کتاب که به نقش صوفیه، قلندریه و اهل فتوت در پایه گذاری آیین های محرم می پردازد، ابتدا ضمن معرفی موضوع و مرور منابع، سابقه عزاداری را در سنت اسلامی و ایرانی مطرح کرده است و سپس درخصوص اهل فتوت و فتوت نامه سلطانی، قلندران و قلندرنامه ها بحث و در فصولی مجزا، آیین‌های عزاداری محرم که اهل فتوت و قلندریه در آن نقش ایفا کرده‌اند، از جمله آیین های سقایی، جریده برداری، سنگ زنی، توغ برداری، نخل برداری و قمه زنی بررسی کرده است.

همچنین در فصلی به نقش صوفیان صفوی در گسترش آیین های محرم و در فصول پایانی به نقش صوفیه در هنرهای آیینی مربوط‌ به واقعه عاشورا، همچون قصه‌خوانی و نقالی، روضه‌خوانی و تعزیه خوانی پرداخته است.

کتاب تصوف ایرانی و عزاداری عاشورا نوشته محمد مشهدی نوش آبادی در ۴۰۰ صفحه در قطع رقعی توسط نشر آرمادر سال ۱۳۹۷ به چاپ رسیده است.

مراسم اختتامیه سومین دوره کتاب سال عاشورا در سالن اندیشمندان علوم انسانی تهران با حضور جمعی از مسوولان و نویسندگان برگزار شد.

کلید واژه ها: کتاب سال عاشورا عاشورا معرفی برگزیدگان کتاب سال دانشگاه کاشان


( ۱ )

نظر شما :