نمایش مجموعه " شعر و شاعر " دکترعباس اکبری در اسپانیا

۰۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۴ کد : ۱۰۱۷۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۶۱۰

مجموعه " شعر و شاعر " دکتر عباس اکبری عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در شهر مانیسس اسپانیا به نمایش گذاشته شد.
دومین دوره از سلسله نمایشگاه های " پنج کشور یک چشم انداز " که هدف آن احیا و رونق مجدد سفال فلزفام در شهرهای مهم تولید کننده این نوع از سفالینه ها در جهان می باشد در ۲۱ تیر در سالن فر هنگ شهر مانیسس اسپانیا افتتاح و به زودی در ادامه نمایش خود به موزه ملی سفال والنسیا انتقال داده می شود.
این نمایشگاه میزبان آثار پنج هنرمند از کشور های استرالیا، ایران، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا می باشد دکتر عباس اکبری عضو گروه مطالعات عالی هنر دانشگاه کاشان در این سری از این نمایشگاه مجموعه جدید شعر و شاعر خود را که با الهام از چهره و شعر هفت شاعر ایرانی ساخته شده اند به نمایش گذاشت.
این هفت اثر شامل پرتره و شعر مولانا، عطار، خیام، وحشی، سعدی، حافظ و فردوسی می باشد که علاوه بر تنوع رنگ سطح فلز فام خود که در هر اثر متفاوت است همزمان دو رویکرد تجسمی و مفهومی خط را به نمایش می گذارد.
 چهره شاعر در میان ظرف با الهام از کارکرد تجسمی خط طغری در سرزمین های اسلامی رویکرد تجسمی و حاشیه دور ظرف با نگار ش قابل خوانا ی دو بیت از همان شاعر وجه مفهومی خط را پیش روی مخاطب قرار می دهد.
 شهر مانیسس یکی از شهر های مهم تولید سفال فلز فام در گذشته بوده که امروزه تنها شاهد یک هنرمند فعال در این زمینه می باشد.
شهرداری شهر مانیسس با برپایی این نمایشگاه و یادآوری سنت سفال فلز فام سفالگری اسلامی ضمن تاکید بر تاثیر و نقش هنرمندان مسلمان بر هنر و فرهنگ اسپانیا می کوشد شرایط رونق دوباره این هنر را در منطقه فراهم آورد.
 مشاهده نقوش و برداشت هایی از خطوط دوره اسلامی بر سفالینه های فلز فام گذشته این منطقه و استمرار به کارگیری آن در دوره معاصر نشان از همنشینی سنتهای هنری اسلامی با ویژگی  های هنری بومی منطقه دارد که مورد تاکید متولیان آن می باشد.

 

کلید واژه ها: نمایشگاه موزه ملی سفال والنسیا اسپانیا اسپانیا دانشگاه کاشان دکتر عباس اکبری


( ۱ )

نظر شما :