علم و فناوری، کشت و صنعت گل محمدی را ارتقاء می بخشد

۰۳ تیر ۱۳۹۸ | ۰۸:۵۷ کد : ۱۰۰۲۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۹۰
رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: علم و فناوری کشت و صنعت گل محمدی را ارتقاء می بخشد.
علم و فناوری، کشت و صنعت گل محمدی را ارتقاء می بخشد

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی دانشگاه کاشان گفت: علم و فناوری کشت و صنعت گل محمدی را ارتقاء می بخشد.

دکتر مریم اخباری افزود:  مهمترین چالش در کشت و صنعت گلاب این است که به طور کلی کشت و صنعت گل محمدی در ایران هنوز بر پایه سنت ها و دانسته هایی است که به طور تجربی به دست آمده و علم مدرن و دانش روز دنیا در این صنعت ورود نکرده است. این دانسته ها اگرچه بسیار ارزشمند است اما اگر به ابزار علم مدرن مجهز نشود محکوم به فناست.

به گفته وی، به طور قطع  با ورود علم و فناوری روز دنیا به این حوزه، ایجاد تحولی بزرگ در تولیدات، اقتصاد و بازار گل محمدی و فرآورده های آن در ایران مورد انتظار است.

اخباری با بیان اینکه ورود رقبا در هر عرصه ای نه تنها تهدید نیست بلکه فرصت و باعث رشد است، افزود: تولید گلاب خوراکی توسط چین با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل گلاب نمی تواند تهدیدی برای کاشان در بازار داخلی محسوب شود مگر این که تولیدکنندگان منطقه از نظر کیفی ضعیف عمل کنند که در حال حاضر این چنین نیست و به دلیل کیفیت بالای گلاب تولید شده در منطقه کاشان، امکان قبضه بازار توسط محصولات چینی وجود ندارد.

به گفته وی، اگر تولیدکنندگان در صنعت گلاب نیز پا به پای نیاز مشتری سعی در ارتقاء کیفیت محصولات خود داشته باشند و در بسته بندی و توزیع نیز سلیقه مشتری را رعایت کنند، بعید است رقبای خارجی بتوانند در بازار داخلی ایران حرفی برای گفتن داشته باشند.

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر، در پاسخ به این سوال که پژوهشکده در حوزه تولید گلاب و اسانس چقدر به پیشرفت این صنعت کمک کرده، گفت: پژوهشکده علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ای در حوزه تولید در سال های گذشته، اخیرا با ارائه خدمات آزمایشگاهی کنترل کیفی در حوزه گلاب، اسانس و عرقیات گیاهی، و پشتیبانی و مشاوره در خصوص ارتقاء کیفیت محصولات در خدمت صنعت و تولید کنندگان در این حوزه است.

دکتر اخباری اظهارداشت: پژوهشکده در حوزه کشت گل محمدی نیز با استفاده از متخصصین مجرب آماده ارائه خدمات مشاوره ای و نظارتی به باغداران و گلکاران در جهت افزایش بهره وری و صرفه اقتصادی در کشت و صنعت گل محمدی است.

وی یادآورشد:  چندین طرح تحقیقاتی در پژوهشکده در حوزه تولید محصولات متنوع از گل محمدی انجام و به ثمر رسیده است که استفاده از نتایج آن می تواند برای تولیدکنندگان مفید و سودآور باشد.

رئیس پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر، افزود: پژوهشکده در این خصوص سعی کرده با برگزاری کارگاه های آموزشی، سخنرانی های تخصصی و دعوت از متخصصین بین المللی در این حوزه، زمینه ارتقاء آگاهی و راهکار های عملی را در این خصوص فراهم کند.

اخباری، تاکیدکرد: نمونه این فعالیت ها را برگزاری کنفرانس بین المللی گل محمدی در خصوص اقتصاد، بازار و صنعت از طرف متخصصین برجسته کشور و جهان با طرح و بررسی این موضوعات در سال گذشته بود.

وی ادامه داد، دومین کنفرانس بین المللی گل محمدی نیز با همکاری اتحادیه انجمنهای گیاهان دارویی کشور در آبان ماه سال جاری برگزار خواهد شد که در این کنفرانس نیز چالشها و راهکارهای مرتبط با رشد و ارتقاء صنعت و بازار گل محمدی و فراورده های آن، از اهداف اصلی کنفرانس خواهد بود.

کلید واژه ها: پژوهشکده اسانس های طبیعی قمصر دانشگاه کاشان گلاب


نظر شما :