رئیس دانشگاه کاشان: نخبگان سرمایه های ملی و آینده سازان جامعه هستند

۲۷ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۴:۰۰ کد : ۱۰۰۱۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۱۳
رئیس دانشگاه کاشان: نخبگان سرمایه های ملی و آینده سازان جامعه هستند

رئیس دانشگاه کاشان نخبگان را آینده سازان جامعه عنوان کرد و گفت: نخبگان سرمایه های ملی هر کشوری  محسوب می شوند و جامعه ای   توسعه یافته و موفق است که مدیریت آن به دست نخبگان باشد.

دکتر عباس زراعت در مراسم اختتامیه هفتمین همایش دانش آموزی  فن کشف راز در تالار آزادی دانشگاه کاشان حمایت از نخبگان را ضروری دانست و اظهار کرد: نخبگان به عنوان سرمایه های اجتماعی و فرهنگی باید همواره مورد توجه مسوولان باشند و سرمایه گذاری برای  این قشربسیار ضروری است.

وی به مهاجرت تعداد زیادی از نخبگان ایران به دیگر کشورها اشاره کرد و افزود:  این موضوع از جهات گوناگون موجب لطمه به کشور می شود، از منظر اقتصادی سالیانه میلیاردها تومان از اعتبارات عمومی صرف این قشر می شود اما میوه آن را کشورهای دیگر می چینند. از نظر سیاسی مدیریت کشور از خدمات این قشر محروم می شود و از نظر سرمایه اجتماعی ضریب هوشی جمعیت کشور تنزل می یابد زیرا بخش عمده ای از ضریب هوشی از طریق ژنتیک و ارثی است و وقتی نخبگان تبعه کشور خارجی شوند نسل های بعدی هم  متولد از نخبگان متعلق به آن کشور ها خواهد بود همچنانکه در حال حاضر چند میلیون ایرانی در کشورهای توسعه یافته زندگی می کنند که درصد بالایی از آنها نخبگان هستند.

رئیس دانشگاه کاشان حمایت خیرین از نخبگان را لازم دانست و خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان توانسته از پتانسیل خیرین در زمینه های مختلف آموزشی و پژوهشی  استفاده کند و رتبه نخست را در جذب خیرین در کشور دارد.دولت در حال حاضر با توجه به شرایط دشواری که دارد توان حمایت شایسته از نخبگان را ندارد بنابراین راه موثر برای نگهداری نخبگان در کشور حمایت خیرین است.

وی به اقدامات ارزنده خیرین در این دانشگاه در حمایت از نخبگان  اشاره کرد و افزود: تاسیس مؤسسه سیاس و مرکز مطالعات پیشرفته سعیدی و کرسی های علمی بین المللی که با حمایت خیر ارجمند مهندس سعیدی در این دانشگاه راه اندازی شده است یکی  از اقدامات ارزنده در این زمینه است  و از جمله دستاوردهای این  موسسه انتشار دو مقاله علمی از پژوهشگران این دانشگاه در دو  مجله بین المللی ساینس و سل بوده است که آثار درخشان آنرا در سال های آینده شاهد خواهیم بود.

دکتر زراعت به کسب رتبه های برتر این دانشگاه در نظام های مختلف رتبه بندی بین المللی اشاره کرد و گفت: با حمایت خیرین و نخبگان و اندیشمندان علمی، دانشگاه کاشان توانسته در نظام های بین المللی تایمز، لایدن، کیو اس، شانگهای و …. خوش بدرخشد و حایز رتبه های برتر شود.دانشگاه کاشان در سال 2019 در نظام تایمز و برخی رتبه های دیگر رتبه نخست در میان دانشگاههای جامع کشور را به دست آورد و در میان صد دانشگاه برتر قاره آسیا قرار گرفت.

وی از آمادگی این دانشگاه برای حمایت از دانش آموزان نخبه خبر داد و گفت: بنیاد نخبگان سعیدی دانشگاه کاشان با برنامه های مختلف از طرح های برتر و کاربردی نخبگان حمایت می کندو آمادگی دارد به آموزش و پرورش کمک نماید تا نخبگان وتیز هوشان به مسایل پژوهشی ونوآوری علاقه پیدا کنند.

دکتر زراعت برپایی سه جشنواره فن کشف راز در دانشگاه را یکی از برنامه های مشترک دانشگاه و مدرسه تیزهوشان سیناییان دانسته و از مسوولان این مدرسه به خاطر اهتمام به دانش آموزان تیزهوش تشکر کرد.

رئیس دانشگاه کاشان با تاکید بر لزوم نخبه پروری  در تمامی زمینه ها، بیان کرد: بهره گیری از توان نخبگان در پیشرفت امور کشور تاثیر به سزایی دارد.

در پایان این همایش ازطرح های برگزیده هفتمین همایش دانش آموزی  فن کشف راز کاشان  تجلیل شد.

کلید واژه ها: نخبگان تیزهوشان استعدادهای برتر دانش آموزان برگزیده کشف راز دانشگاه کاشان


نظر شما :