رصدخانه دانشگاه کاشان پذیرای ۱۴۰۰۰ بازدید کننده نوروزی بود

۲۴ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۹:۰۱ کد : ۹۸۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۰۱

به گزارش کارشناس رصدخانه همزمان با تعطیلات نوروز 1389 رصدخانه دانشگاه کاشان در جهت ترویج دانش اخترشناسی در بین عموم مردم، همچون سال‌های قبل پذیرای مسافرین نوروزی بود و از علاقمندان با برنامه های ویژه نجومی پذیرایی نمود.

بازدید از افلاک نما و تصویر سه بعدی آسمان و آشنایی با ساختار و حرکت ستارگان ، صورتهای فلکی و کاربرد آن در زندگی روزمره همچون جهت یابی، آشنایی با نرم افزارهای نجومی و سفر شبیه سازی شده به ژرفای کیهان ، باز دید از مجهزترین گنبد تمام اتوماتیک رصدخانه در ایران  و تلسکوپ اصلی مستقر در آن به عنوان یکی از بزرگترین تلسکوپ‌های ایران و رصد مستقیم سیارات، سحابی‌ها، کهکشان‌ها و دیگر اجرام عمق آسمان بخش‌های گوناگون این بازدید را تشکیل می داد.

مهندس صفایی گفت: در بین بازدیدکنندگان علاوه بر مشتاقان نجوم ، تعداد زیادی از فرهیختگان همچون اعضای هیئت علمی دانشگاهها ، دبیران و معلمان آموزش و پرورش و... به چشم می‌خوردند. و به سادگی می شد فهمید که علاقمندی و آگاهی عمومی مردم در مورد کیهان افزایش پیدا کرده است. پرسش در باره سیاهچاله ها ، فرایند تحول ستارگان ، ابعاد و عمر کیهان ، ساختار سیارات و نیز ماه و خورشید و شرایط رویت هلال ماه علت نامشخص بودن گاهشماری قمری، مهمترین سوالات مطرح شده از طرف بازدید کنندگان بود.

آقایان سعید شاهوردی، مجید قهرودی، یاسر شاپوری، مهدی ملک زاده و محمد پاکروان فر، از روز 28 اسفند 88 تا 18 فروردین 89 در بازدیدها با کارشناس رصدخانه همکاری می نمودند. در این مدت حدود 14000 نفر از این مجموعه بازدید نمودند. در این بین حدود 2000 نفر اقدام به بازدید کامل نموده و دیگران به بازدید اجمالی اکتفا نمودند. هرچند با توجه به امکانات و ظرفیت رصدخانه دانشگاه کاشان، ارائه خدمات به این تعداد بازدیدکننده آسان نبود.

هرچند تعداد بازدیدکنندگان نوروز امسال نسبت به سال 1387 حدود 16 درصد رشد داشته است. ولی آمار و ارقام از کاهش 3 درصدی بازدید کنندگان نسبت به سال قبل خبر  می‌دهد. در صورتی که پیش بینی می‌شد نسبت به سال 88 افزایش حدود 20 درصد داشته باشد.

شاید بتوان مهم ترین دلایل را شرایط نامساعد جوی و به دنبال آن کاهش مسافران نوروزی در نیاسر، اطلاع‌رسانی ناکافی و کاهش قدرت خرید مردم را ذکر نمود. با این وجود این حرکت را می‌توان تلاشی هرچند اندک در جهت بستر سازی مناسب در راستای توسعه و ترویج نجوم برشمرد و امیدوار بود تا دیگر بخش‌های فعال نجوم کشورمان در عرصه های آماتوری و تخصصی دست به اقدامات مشابهی بزنند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


نظر شما :