رئیس دانشگاه کاشان: استادان نقش آفرینان توسعه جامعه هستند

۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۹:۴۷ کد : ۹۸۴۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۴۳
رئیس دانشگاه کاشان: استادان نقش آفرینان توسعه جامعه  هستند

  رئیس دانشگاه کاشان گفت: استادان نقش بسزایی در پیشرفت و توسعه  جامعه  دارند..

دکتر عباس زراعت در مراسم بزرگداشت روز معلم و تجلیل از استادان نمونه آموزشی، با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و تبریک این روز ارزشمند به استادان، کسب افتخارات و جایگاه دانشگاه کاشان در نظام های رتبه بندی را مرهون تلاش و کوشش استادان و اعضای خانواده بزرگ دانشگاه دانست و گفت: استادان پرورش دهندگان مدیران آینده و گرداندگان کشور هستند.

 

وی به نقش تاثیر گذار استادان و دانشگاه ها در حل مشکلات جامعه اشاره کرد و افزود: استادان و نخبگان جامعه باید با ارائه برنامه های راهبردی و کاربردی بیشتر در حل مسائل کشور ورود پیدا کنند و فعالیتشان را در این باره گسترش دهند.بر هیمن اساس از تمامی همکاران خواسته ایم که هرکدام با توجه به رشته تخصصی خود اقدامی را برای خدمت به منطقه و جامعه ارایه دهند و گروههای آموزشی نیز درصدی از پایان نامه ها را به مسایل و مشکلات جامعه اختصاص دهند.

 

رئیس دانشگاه کاشان جایگاه معلمی و استادی را بسیار رفیع و ارزشمند دانست و خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور به جایگاه استاد آن طور که باید و شاید توجه ویژه ای نمی شود.امروزه حقوق ومزایایی که به یک استاد دانشگاه داده می شود موجب شرمندگی است اما اساتید دانشگاه به حرفه خود عشق می ورزند و اگر مادیات ، ملاک آنها بود قطعا به دنبال شغل دیگیری می رفتند.البته دانشگاهها پتانسیل بالایی دارند وقطعا می توانند خود را از حقوق دولتی بی نیاز سازند و باید در این زمینه تلاش نماییم.

وی به تدوین برنامه راهبردی دوم دانشگاه اشاره کرد و افزود: اگر برنامه نداشته وندانیم به کجا می رویم قطعا به هیچ جایی نمی رسیم بنابراین برنامه برای یک سازمان اهمیت زیادی دارد.در برنامه دوم علاوه بر برنامه راهبردی دانشگاه برای دانشکده ها نیز نقشه راه تدوین می شود همچنانکه تشکیلات سازمانی هم متناسب با برنامه تغییر می یباد.پیشنهادما ، آن است که شعار دانشگاه کاشان در برنامه دوم راهبردی ، دانشگاه جامعه محور باشد و آموزش و پژوهش و فن آوری برای خدمت به جامعه بکار  گرفته شود.

دکتر زراعت از استادان دانشگاه خواست با توجه به اهمیت برنامه راهبردی در توسعه دانشگاه در تدوین برنامه مشارکت نمایند.وی با اشاره به تحقیقی که در مورد چشم انداز 50 دانشگاه برتر جهان در نظام تایمز صورت گرفته است بیان نمودند که 10 مولفه مهم در برنامه راهبردی این دانشگاهها عبارتند از : تبدیل شدن به دانشگاه الگو،ایجاد جهانی بهتر،تاکیر بر کیفیت آموزش وپژوهش،فن آوری ،توسعه جامعه مبتنی بر دانش،آزادی علمی ،توسعه رهبران اجتماعی،پرورش و تربیت.

رییس دانشگاه اظهار داشت نظام های رتبه بندی سبب می شود که دانشگاهها برای بهتر شدن رقابت کنند و وجهه بین المللی پیدا کنند اما باید توجه داشت که سه رسالت اصلی دانشگاهها نباید مغفول بماند:آموزش ، پژوهش و ارایه خدمات به جامعه .دانشگاهها باید برای مردم رفاه بوجود آورند و در عین حال ارزش های انسانی را تعمیق ببخشند.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه کاشان هم با تبریک دهه سرآمدی آموزش عالی و روز استاد از خدمات و تلاش آموزشی استادان برای ارتقاء این دانشگاه قدردانی کرد و افزود: کیفیت آموزشی  و مهارت افزایی شعار آموزش عالی است و دانشگاه کاشان نیز جامعه محوری را یکی از سیاست های اصلی خود قرار داده است .

وی در پایان ضمن تشکر از تمامی اعضای خانواده دانشگاه تاکید نمودند که امروز در جهان و کشور ومنطقه با افتخار از دانشگاه کاشان یاد می شود اما باید توجه داشته باشیم که اولا این افتخار متعلق به شخص خاصی نیست و تمامی همکاران اعم از هیات علمی ، کارمندان و دانشجویان در این موفقیت ها نقش داشته اند.ثانیا مدیران قبلی هم اگر زیر ساخت ها را فراهم نمی کردند چنین توفیقاتی حاصل نمی شد پس باید قدردان زحمات کلیه مدیران قبلی دانشگاه باشیم.ثالثا باید تلاش کنیم دانشگاه این جایگاه را حفظ کرده و روز به روز آن را ارتقا دهد.

دکتر قنبرعلی شیخ زاده خاطر نشان کرد: سعی بر این است که  اعضای هیات علمی توانمند و نخبه و کارآفرین را جذب کنیم تا رشد و تعالی بیشتر دانشگاه را شاهد باشیم.

وی از ایجاد رشته های میان رشته ای و کاربردی در دانشگاه خبر داد و افزود: درآئین نامه ارتقاء ، توان مهارتی و اشتغال پذیری دانشجویان مطرح شده و امید است با بهره گیری و تجربیات تمام دانشگاهیان و فراهم کردن زیر ساخت های لازم، به این مهم دست یابیم.

دکتر شیخ زاده همچنین از ایجاد انجمن دانش آموختگان دانشگاه کاشان خبر داد و اظهار داشت: استفاده از توان علمی دانش آموختگان فرصت مناسبی برای توسعه علمی دانشگاه خواهد بود.

وی با اشاره به مشکلات جامعه، ارتباط هرچه بیشتر استادان با صنعت و جامعه را مورد تاکید قرار داد و افزود: باید با استفاده از پتانسیل های دانشگاه سعی می  کنیم بر مشکلات جامعه فائق آئیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان هم در این آئین، یاد و خاطره استاد مطهری را گرامی داشت و به تبیین نقش و جایگاه رفیع معلم پرداخت.

حجت الاسلام روحانی با اشاره به آیات  و روایات، تعلیم و تزکیه را لازم و ملزوم همدیگر دانست و افزود: تعلیم و تزکیه هر دو باید با هم باشد و اگر غیر از این شد فساد جامعه را فرا خواهد گرفت.

وی بر فراگیری علم و آموزش علم  برای خدا تاکید کرد و خاطر نشان کرد: ارزش علم آنقدر بالاست که به جز خدا کسی نمی تواند مزد و پاداش استاد و معلم را بدهد.

در این مراسم از استادان بازنشسته، ارتقاء یافته و نمونه آموزشی تقدیر شد.


نظر شما :