رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: تولید علم باید هوشمند، هدفمند و نظام مند باشد

۳۰ بهمن ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۰ کد : ۹۵۹۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۲۶
رییس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام: تولید علم باید هوشمند، هدفمند و نظام مند باشد

رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: تولید علم باید هوشمند، هدفمند و نظام مند باشد.
دکترمحمد جواد دهقانی در مراسم جشن دستاوردها و افتخارات و چهل و پنجمین سال راه اندازی دانشگاه کاشان وزنگ اندیشگاه، به رتبه نخست  ایران در شاخص کمیات و تولیدات علمی بین کشورهای اسلامی و رتبه شانزدهم در جهان اشاره کرد و افزود: ایران از نظر استناد به مقاله های علمی و پژوهشی دارای رتبه 28 در جهان و رتبه نخست در بین کشورهای اسلامی است.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین اطلاعات پایگاه های بین المللی در20 سال گذشته، سهم کشورهای اسلامی در تولید انتشارات علمی از حدود 1.5 درصد به بیش از 8 درصد رسیده است.
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اضافه کرد: این میزان در همه کشورهای اسلامی بطور میانگین از رشد سالانه 12 درصدی برخوردار بوده که برای ایران این رقم از یک درصد به بیش از 1.8 درصد و در واقع به 18 درصد در20 سال گذشته رسیده است.
دهقانی یادآور شد: هرچند رتبه ایران در بین کشورهای اسلامی و جهان خیلی خوب است اما با توجه به تاکید رهبر انقلاب مبنی بر استمرار حرکت علمی کشور، هم اکنون نیز این حرکت با شتاب ادامه دارد تا شاخص های جدیدی برای توسعه علمی کشور رقم بخورد.
وی ادامه داد: نتیجه پژوهش ها و مقاله های ایران از یکهزار مورد در20 سال گذشته به افزون بر 53 هزار مورد رسیده که رشد سالانه 23 درصدی داشته و در مقایسه با سایر کشورهای اسلامی(رشد سالانه 13 درصد) نزدیک به 2 برابر و در مقایسه با سایر کشورها(رشد سالانه 4 درصد) بطور تقریبی 6 برابر شده است.
به گفته رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، نزدیک به 22 درصد از کل تولیدات علمی کشورهای اسلامی از نظر کمی هم اکنون از سوی جمهوری اسلامی ایران عرضه می شود.
وی مرجعیت علمی و فناوری، میزان اثرگذاری اقتصادی،دیپلماسی علمی و فناوری و تولید علم و فناوری را از معیارهای سنجش علم و فناوری عنوان کرد و افزود:توسعه کاربردی وکیفی علم مهم است و آن علمی ارزش دارد که بتواند ثروت آفرینی و قدرت آفرینی کند.
دکتر دهقانی اثرگذاری اجتماعی را از دیگر شاخص های تولیدات علمی عنوان کرد و گفت: مهمترین شاخص سنجش مرجعیت علمی استنادها و میزان استفاده پژوهشگران از علم تولید شده هستند.
در جشن دستاوردها و افتخارهای دانشگاه کاشان به مناسبت بزرگداشت روز بین الملل این دانشگاه، همزمان با چهل و پنجمین سالگرد آن از کتاب موسوم به 'حیات طبیعی' (تحلیلی بر شکل گیری توسعه دانشگاه کاشان)، رونمایی و از چند نفر از مسوولان و استادان این دانشگاه نیز قدردانی شد.

 

کلید واژه ها: زنگ اندیشگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام دانشگاه کاشان


نظر شما :