دستگاه مغناطومتر VSM در مرکز رشد دانشگاه کاشان ساخته شد

۰۵ بهمن ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۸ کد : ۹۳۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۶۶

دستگاه مغناطومتر VSM برای نخستین بار در کشور به همت شرکت مغناطیس کویر در مرکز رشد دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شد.

مدیرعامل شرکت مغناطیس کویر کاشان گفت: این دستگاه مغناطومتر VSM و AGFM که پیشتر توسط این شرکت ساخته شده بود را در یک مجموعه جمع نموده و قادر است خواص مغناطیس مواد از نانوذرات تا مواد حجیم را بررسی ‌کند.

دکتر محمد الماسی افزود: این دستگاه با استفاده از آهن‌ربای الکتریکی علاوه بر تشخیص آهن از نیکل، نوع آهن را نیز از همدیگر تشخیص می‌دهد.

وی، با اشاره به اینکه نوع مشابه این دستگاه در کشورهای آمریکا، آلمان، روسیه و چین ساخته می‌شود و واردات آن هزینة ارزی زیادی برای کشور به همراه دارد، افزود: کلیه قطعات این دستگاه در ایران و توسط پژوهشگران دانشگاه کاشان طراحی شده است و صرفه‌جویی ارزی قابل ملاحظه‌ای را برای کشور به همراه دارد.

به گفته وی، شکل و ظاهر این دستگاه شبیه دستگاه مغناطومتر VSM آمریکا و از نظر کیفیت تقریباً 85 درصد معادل نوع آمریکایی است.

دکتر الماسی افزود: این دستگاه را تاکنون دانشگاه‌های مالک‌اشتر، کردستان و سیستان و بلوچستان از این شرکت خریداری کرده‌اند و از آن استفاده می‌کنند و چند دانشگاه دیگر هم سفارش ساخت آن را داده‌اند.

وی، با اشاره به اینکه این سیستم تولید انبوه ندارد اظهار داشت: برای ساخت این دستگاه از زمان سفارش مدت چهار ماه با حدود دوهزار ساعت کار گروهی لازم است.

این دستگاه در 28/12/86 به شماره 3886 به ثبت رسیده است.

 

 

 


نظر شما :