رییس دانشگاه کاشان: توسعه و آینده کشورمان مرهون صنعت هسته ای است

۱۸ آذر ۱۳۹۷ | ۱۰:۳۹ کد : ۹۲۲۴ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۷۴

رییس دانشگاه کاشان دستاوردهای دانشمندان ایرانی در صنعت هسته ای را ستودنی دانست و گفت: توسعه و آینده کشورمان مرهون صنعت هسته ای است.

دکتر عباس زراعت در مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین نمایشگاه صنعت هسته ای کشور، با بیان اینکه اگر  فناوری هسته ای را جدی نگیریم  طبق تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری نمی توانیم به جایگاه  والای علمی دست یابیم اظهار داشت: نباید در علم دچار افراط و تفریط شویم  بلکه  باید  با استفاده از توان دانشمندان و محققان کشور در راستای توسعه کشور گام برداریم .

وی با بیان اینکه امروز  فناوری هسته ای در تمام صنایع جزء ملزومات است افزود: دانشگاه کاشان وظیفه خود می داند با استفاده از فناوری و تکنولوژی های به روز ، سازمان انرژی اتمی را یاری رساند تا بتوانیم با استفاده از تجارب جهانی و با جهاد علمی  مشکلات جامعه را مرتفع سازیم.

وی اظهارداشت: وقتی سخن از هسته ای به میان می آید بمباران ژاپن در جنگ جهانی دوم به میان می آید در حالیکه فن آوری هسته ای درحال حاضر تبدیل به یک علم شده است که در تمامی زمینه ها نقش موثری دارد.پزشکی هسته ای،کشاورزی هسته ای ، صنعت هسته ای و به صورت کلی دانش هسته ای لازمه توسعه دانش بنیان است و اگر کشور در این زمینه مستقل نشود تحت سیطره بیگانگان قرار می گیرد .

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه بسیاری از دانش های هسته ای متاسفانه در اختیار چند کشور خاص است و به همین دلیل است که بر ما فشار می آورند و هسته ای را بهانه می کنند خاطر نشان کرد: ایران اگر بخواهد در جهان سرفراز بوده و در تمام زمینه ها استقلال داشته باشد راهی جز توجه به دانش و آموزش عالی نیست و البته دانشگاهها در این زمینه مسوولیت سنگینی دارند و باید جهاد مقدس علمی را نقشه راه خودقراردهند.

فرماندار کاشان هم در این مراسم با تبریک روز دانشجو، برگزاری نمایشگاه صنعت هسته ای در دانشگاه کاشان را نماد توان دانشمندان ایرانی دانست و گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه ارائه آخرین دستاوردهای دانشمندان و پژوهشگران در صنعت هسته ای است.

علی اکبرمرتضایی افزود: این نمایشگاه افتخار نظام جمهوری اسلامی است که به طور مستقل دانشمندان ایرانی با توان و دانش بومی توانسته اند در برابر تحریم های دشمن بیاستند و تولیدات صنعت هسته ای را به اثبات برسانند.

 شایان ذکر است نمایشگاه تخصصی صنعت هسته ای کشور در سه بخش چرخه تولید سوخت، تولید انرژی (نیروگاهی) و کاربردهای جانبی صنعت هسته ای برگزار شده است.

محصولات مرتبط با کشاورزی ، پزشکی هسته ای، تولید کیک زرد، غنی سازی اورانیوم، مجتمع آب سنگین اراک، شبیه ساز اتاق کنترل نیروگاه اتمی بوشهر، دستگاه های لیزر پزشکی و ساخت نسل های مختلف دستگاه های سانتریفیوژ از مهم ترین بخش های این  نمایشگاه است..

این نمایشگاه تا 21 آذر ماه جاری برای بازدید علاقمندان دایر است.


نظر شما :