هشتادمین سال ثبت ملی چارتاقی نیاسرگرامی داشته شد

۲۲ آبان ۱۳۹۷ | ۱۲:۲۹ کد : ۹۱۱۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۲۲
هشتادمین سال ثبت ملی  چارتاقی نیاسرگرامی داشته  شد

با حضور پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه کاشان گردهمایی به مناسبت پاسداشت هشتادمین سال ثبت ملی چارتاقی  نیاسر در کنار این بنای تاریخی چارتاقی برگزار شد.

 دکتر محمد مشهدی، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در این گردهمایی در مورد منابع تاریخی مربوط به این بنا به ویژه  تاریخ قم که ساخت این آتشکده را به اردشیر بابکان از سلسله ساسانیان نسبت می دهد، سخن گفت.

دکترعباسعلی رضایی نیا، عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان، کاوش باستان شناسی و تعیین عرصه و حریم واقعی این بنای باستانی را لازم دانسته و به ضرورت توجه به منظر این بنا و حفظ و بهبود مناظر اطراف در راستای توسعه گردشگری پرداخت.

ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان نیز به نقد نظریه تعیین فصل ها با استفاده از زاویه طلوع خورشید از بین ستونهای جارتاقی  نیاسر پرداخت.

بنابر تحقیقاتی که وی در این چند ساله انجام داده اند این بنا دقت لازم برای تعیین آغاز فصلها را ندارد. صفایی معرفی درست این مجموعه  را مهم برشمرد و پاسداشت این یادگار باستانی را ضروری دانست.

 محمود ساطع پژوهشگر و مدیر مجموعه خانه کاج و موزه شیبانی، ایجاد تشکل مردم نهاد برای این بنا و دیگر ارزشهای تاریخی-طبیعی منطقه را پیشنهاد کرد.

تقی پور رئیس شورای و علی ابوالفضلی مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی  نیاسر از دیگر سخنرانان این نشست بودند.


نظر شما :