سومین نشست علمی چهارتاقی نیاسر از دریچه نجوم در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۲۵ آذر ۱۳۸۸ | ۱۷:۳۷ کد : ۹۱۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۰۵

 

خورشید در حرکت سالانه خود، در آخر پاییز به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که موجب کوتاه شدن طول روز و افزایش زمان تاریکی شب می‌شود. اما از آغاز زمستان یا انقلاب زمستانی، خورشید مجدداً به سوی شمال شرقی باز می‌گردد که نتیجه آن افزایش روشنایی روز و کاهش شب است.

این واقعه را مردم باستان، زمان تولد دوباره خورشید می‌دانستند و این شب برای آنان گرامی و فرخنده بود. امروزه هم همچنان شب تولد خورشید با نام شب یلدا یا شب چله در میان ایرانیان گرامی داشته می‌شود و همچون پیشینیان، سراسر شب را به انتظار طلوع خورشید بیدار می‌مانند و جشن و مهمانی می‌آرایند

هر ساله در آغاز فصل زمستان و بامداد پس از شب یلدا، گردهمایی دیدار طلوع و تولد خورشید در چارتاقی نیاسر با حضور دوستداران باستان‌ستاره‌شناسی ایرانی و دیگر علاقه‌مندان در شهر نیاسر برگزار می‌شود.

سومین گردهمایی «چهارتاقی نیاسر از دریچه نجوم» با همکاری روابط عمومی دانشگاه کاشان، انجمن‌های علمی فیزیک و آسمان تاریک دانشگاه، روز سه‌شنبه اول‌ دی‌ماه از ساعت 7:30 صبح پس از رصد انقلاب زمستانه در رصدخانه دانشگاه کاشان واقع در نیاسر برگزار می‌گردد.

لازم به ذکر است در این گردهمایی آقایان دکتر حسین میثمی رئیس مرکز ملی مقاوم‌سازی ایران، دکتر رضامرادی غیاث‌آبادی، دکتر محمدرضا نوروزی، مهندس فرشته خصلت و مهندس ا.صفایی کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان سخنرانی خواهند داشت.

 

 

 


نظر شما :