اول دی‌ماه آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات کنگره بین‌المللی حکیم‌افضل‌الدین مرقی کاشانی

۱۸ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۲۴ کد : ۹۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۳۵

 

 

مدیر مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان گفت: «حکیم افضل الدین محمد مرقی کاشانی»، از حکما و بزرگترین رباعی سرایان ایرانی است و کنگره بین‌المللی بزرگداشت این حکیم بزرگ، اردیبهشت ماه سال آینده در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود.

دکتر رضا شجری افزود: این شاعر از حکما و علمای به نام و بزرگ قرن ششم و هفتم هجری بوده است.

وی اظهار داشت: ایشان در حوزه های مختلف حکمت و فلسفه، اجتماعی و اخلاقیات، عرفان و تصوف و ادبیات آثار گرانسنگی را برجای گذاشته است.

دانشیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان به ناشناخته بودن شخصیت و دوران زندگانی ایشان اشاره کرد و افزود: از حدود نیم قرن پیش بزرگانی همچون سعید نفیسی، مجتبی مینوی و یحیی مهدوی تا حدودی در آثارشان به این شاعر بزرگ اشاره کرده‌اند اما از آن تاریخ به بعد کار جدی روی آثار و اندیشه‌های افضل‌الدین انجام نشده است و هنوز ابهامات زیادی درباره زندگی و اندیشه‌های ایشان وجود دارد.

عضو کمیته علمی کنگره افزود: برخی محققان خارجی از جمله «ویلیام چیتیک»، تحقیقیقات گسترده‌ای درباره افکار باباافضل انجام داده‌اند که نیاز است کار ایشان به فارسی ترجمه شود.

به گفته وی، بابا افضل بر خلاف خیام که نسبی‌گرا بوده است از منظر یقینی به شعرو ادبیات و مضامین و اندیشه‌های حکمی و فلسفی و اجتماعی پرداخته است.

مدیر مرکز کاشان‌شناسی دانشگاه کاشان ادامه داد: کنگره بین‌المللی حکیم افضل‌الدین مرقی کاشانی با کمک انجمن‌های حکمت و فلسفه و ادبیات در نیمه دوم اردیبهشت سال 89 برگزار می‌شود و علاقمندان می‌توانند با ارائه آثار خود در حوزه‌های تاریخ و جغرافیا، زبان و ادبیات، فلسفه و کلام، عرفان و تصوف، جامعه و سیاست و ... دراین کنگره شرکت نمایند.

 وی، با اشاره به اینکه زمان ارسال چکیده مقالات تا اول دیماه و اصل مقالات تا نیمه اسفندماه سال جاری است افزود: علاقمندان می تواند آثارشان را به دبیرخانه مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان ارسال کنند.

جامع الحکمه، ینبوع الحیات، عرض نامه، دیوان اشعار، مدارج الکمال و ساز و پیرایه شاهان از آثار این دانشمند ایرانی است.

آرامگاه حکیم افضل الدین محمد مرقی کاشانی در روستای مرق در 42 کلیومتری غرب شهرستان کاشان قرار دارد.

 

 

 


نظر شما :