معاون آموزشی وزارت علوم: طرح ساماندهی تحصیلی و مهارت افزایی در دانشگاه ها از مؤلفه های آموزش عالی است

۲۴ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۰۳ کد : ۸۸۱۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۵۸۷۷

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح ساماندهی آموزش عالی را از نکات بسیار مهم در دانشگاه ها عنوان کرد و گفت: طرح ساماندهی دوره های تحصیلی و مهارت افزایی از شاخصه های مهم وزارت علوم است که از سال تحصیلی جدید در دانشگاه ها اجرا می شود.

 دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در جمع اعضای شورای دانشگاه کاشان، با بیان اینکه در این شرایط نابسامان کنونی  و بحران اقتصادی، قدرت علمی تنها راه برون رفت مشکلات است افزود: دانشگاه ها باید با همفکری و همراهی و ارائه راهکارهای مناسب تلاش کنند کشور را از این مشکلات نجات دهند تا بتوانند از جنگ اقتصادی پیروز و سربلند بیرون آیند.

وی با اشاره به رشد بی رویه کمی موسسات آموزش عالی و رشته های تحصیلی خاطر نشان کرد: دانشگاهیان باید به این مساله فکر کنند و راهکارها، راهبردها و فعالیت های مورد نیاز را تعریف کنند.

وی ماموریت گرایی دانشگاه ها را از دیگر سیاست های وزارت علوم عنوان کرد و افزود: انتظار این است که دانشگاه ها در راستای شرایط اقلیمی و منطقه ای فعالیت ها و اولویت های خود  را تعریف کنند.

دکتر شریعتی نیاسر اظهار کرد: نظام سطح بندی دانشگاه ها نیز بر این اساس تعریف شده که  قرار گرفتن دانشگاه ها در سطح محلی، ملی و بین المللی و تحقق آن در گرو تلاش همه استادان و مجموعه دانشگاهیان است.

وی ساماندهی آموزش عالی را یکی از مهمترین مؤلفه های وزارت علوم بیان کرد و افزود: ساماندهی تشکیلاتی و سامان یافتگی دانشگاهها مصوبه شورای انقلاب فرهنگی است که باید در دانشگاه ها به جریان بیفتد.

وی خاطر نشان کرد: سیاست تجمیع و ادغام از موارد ضروری طرح آمایش آموزش عالی است که دانشگاه های کوچک باید با یکدیگر ادغام و یک دانشگاه بزرگ و توانمند را تشکیل دهند.

وی با اشاره به اینکه پتانسیل جامعه علمی بسیار بالایی در دانشگاه ها وجود دارد که به دلیل پراکندگی به درستی نمی توان از این ظرفیت ها  استفاده کرد افزود: به گونه ای  باید برنامه ریزی شود تا بتوان از تمام ظرفیت ها به درستی برای رقابت در سطح بین المللی استفاده نمود.

معاون آموزشی وزیر علوم به ساماندهی دوره های تحصیلی اشاره کرد و گفت: این ساماندهی از دوره دکترا شروع شده است.

وی به چهار میلیون جمعیت دانشجویی  کشور اشاره کرد و افزود: نزدیک به 100 هزار دانشجوی دکترا در کشور داریم که باید به افق شغل این تعداد دانشجو توجه شود که آیا دانشگاه ها توان بکارگیری این تعداد دانشجو را به عنوان عضو هیات علمی در آینده دارند یا نه؟

 معاون آموزشی وزیر علوم،  ظرفیت هیات علمی در دانشگاه ها را در سال حدود 4 هزار نفر عنوان کرد و گفت: این در حالیست که 24 هزار نفر ظرفیت پذیرش دانشجوی دکترا در سال است و سالانه نیز حدود 20 هزار دانشجوی دکترا تحویل جامعه می شود.

وی تاکید کرد: دانشگاه ها باید مولفه های پیوست شغلی، ماموریتی و نیازهای منطقه ای را برای توسعه مورد توجه قرار دهند تا بتوان از سرمایه ها استفاده بهینه کرد.

وی صرفه جویی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و افزود: بایستی رشته هایی که  نیاز به امکانات و تجهیزات زیادی دارند و کارایی لازم را ندارند جمع شوند و کوچک سازی نظام های مدیریتی را به دنبال گستردگی تشکیلاتی مورد توجه قرار دهیم.

معاون آموزشی وزیر علوم از دانشگاه ها خواست تا فرصت های مطالعاتی را جدی تر و هدفمندتر تعریف کنند تا بتوان بهره وری بهینه از سرمایه گذاری داشته باشیم و فرصت های تحقیقاتی داخل را توسعه دهیم.

وی مهارت افزایی را از دیگر شاخص های مهم در دانشگاه ها عنوان کرد و اظهار داشت: استقرار نظام یکپارچه مهارت افزایی بحث جدیدی است و باید بتوانیم در دانشگاه ها همراه آموزش، دروس مهارت های فنی را به دانشجویان برای جذب بازار کار قراردهیم.

وی مهارت های تخصصی، مهارت درون تخصصی و مهارت عمومی را مورد تاکید قرار داد و افزود: دانشجویی که از دانشگاه دانش آموخته می شود باید از شایستگی اجتماعی نیز برخوردار باشد.

دکتر شریعتی خاطر نشان کرد: دانشگاه ها دوره های کاربردی را باید بیشتر مورد توجه قرار دهند و اجرا کنند.

وی رصد دانش آموختگان در دانشگاهها را مورد تاکید قرار داد و گفت: در طرح بازنگری نظام سطح بندی یکی از مؤلفه ها  این است که رصد شود محصول دانشگاهها کجا بکار گرفته شده است.

وی تقویت دیپلماسی علمی را همچنین لازمه موفقیت دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید بتوان با برنامه ریزی درست و جذب دانشجویان خارجی با جوامع مختلف جهان اسلام ارتباط برقرار کرد.

معاون آموزشی وزیر علوم در پایان اظهار امیدواری کرد:  با توجه به پتانسیل های بسیار قوی و استعدادها و نیروهای خلاقی که در کشور وجود دارد  بتوان بر تمام مشکلات فائق آمد.

در این نشست دکتر خاکی صدیق رییس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز  نکاتی را در خصوص برنامه ها و فعالیت های این دانشگاه ارائه کردند.

 


( ۱۶ )

نظر شما :