طراحی و ساخت اسطرلاب زورقی در رصدخانه دانشگاه کاشان

۱۱ آذر ۱۳۸۸ | ۱۹:۳۸ کد : ۸۸۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۴۸۶

 

 

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان از ساخت اسطرلاب زورقی در این رصدخانه خبر داد.

مهندس صفایی افزود: پس از ساخت اسطرلاب مسطح و بعضی از ابزارهای نجومی، این بار اسطرلاب زورقی در این رصدخانه توسط ایشان طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: این اسطرلاب برای عرض جغرافیایی 32 درجه و با قطر 28 سانتی‌متر، از جنس فلز برنج تهیه شده و موقعیت ستارگان در آن نیز بر اساس سال 1388 شمسی لحاظ گردیده است. همچنین کاربردهای حاشیه‌ای زیادی نیز نسبت به نمونه‌های پیشین بر آن افزوده شده است.

 

 

 

 

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان ادامه داد: اسطرلاب یکی از مهم‌ترین ابزارهای نجومی است که هزاران سال پیش برای اندازه‌گیری زوایا و پارامترهای نجومی و تجزیه و تحلیل داده‌های نجومی مورد استفاده قرار می‌گرفته است و یک ابزار چند منظوره بوده که پیشینیان به عنوان یک کامپیوتر آنالوگ از آن بهره فراوان گرفته‌اند و همچنین امروزه نیز بسیاری از ابزارهای کنونی با الگوبرداری از اسطرلاب ساخته شده‌ است.

وی گفت: قدیمی‌ترین اسطرلاب در منطقه خوارزم با قدمت 4500 سال در شمال ایران یافت شده است. در الواح بابلی و یافته‌های باستان‌شناسی نیز مواردی مرتبط با این ابزار یافت شده است.

شایان ذکر است در اسطرلاب زورقی قطعه‌ای به اسم عزاده به شکل زورق به کار رفته که نام این نمونه اسطرلاب از همین کلمه گرفته شده است.

 

 

 

 

 

کلید واژه ها: دانشگاه کاشان اسطرلاب رصدخانه


نظر شما :