تولید موفقیت آمیز نانوذرات دارویی ضد سرطان توسط عضو هیات علمی دانشگاه کاشان

۲۰ تیر ۱۳۹۷ | ۱۲:۱۱ کد : ۸۶۴۳ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۸۵۵۴

محققان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان به سرپرستی جناب آقای دکتر غلامحسین صدیفیان و تیم پژوهشی تحت نظر ایشان (دانشجویان دکتری: آقای مهندس سیدعلی سجادیان و سرکار خانم سحر دانشیان) موفق به تولید نانوذرات دارویی(Anticancer nanoparticles)  از طریق فناوری سبز سیال فوق بحرانی (Supercritical Fluid Green Technology) جهت مقابله با اثرات سرطان گردیدند.

کلیه مراحل تولید این نانو دارو، توسط دستگاهی انجام می شود که در دانشگاه کاشان طراحی و ساخته شده است.

 در پژوهش اصیل و منحصربفرد، ذرات داروی اپراپیتنت  (Aprepitant nanodrug) در عملیات انبساط سریع محلولهای دی اکسید کربن فوق بحرانی در اندازه متوسط 23 نانومتر تولید گردید.

در این فناوری، ذرات نهایی تولید شده، عاری از هرگونه حلال  بوده و مشکلات سمّیت احتمالی حلال یا تخریب دارو در اثر عملیات مکانیکی را به همراه ندارند.

با تولید این ذرات در مقیاس نانو، سرعت انحلال و جذب آنها در بدن انسان به شدت افزایش یافته (بیش از 8 برابر) و در عمل کارایی و بازدهی دارو به نحو چشمگیری تسهیل می گردد و از سویی دیگر، شخص بیمار میزان کمتری دارو (دوز پایین تر) مصرف می کند.

 

شایان ذکر است که از جمله کاربردهای داروی مذکور، برای افرادی است که در اثر عملیات شیمی درمانی دچار تهوع و استفراغ شدید می گردند که بدین ترتیب استفاده از این دارو، برای مقابله با اثرات جانبی درمان انواع سرطان ها نیز بکار می رود.

  

اطلاعات کامل و مفصل حاصل از این  پژوهش در مجله  معتبر و بین الملی The Journal of Supercritical Fluids  دارای رتبه Q1  و ضریب تاثیر  IF= 2.991 در سال 2018 ماه اکتبر شماره 140C در سیزده صفحه  به چاپ رسیده است.

همچنین، علاقمندان می توانند مقاله مورد نظر را از اینجا دانلود http://https://authors.elsevier.com/a/1XDeH3Bwpev8FJ  نمایند.

 

 


( ۲ )

نظر شما :

رضوانی ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۵۴
سلام این موفقیت عظیم و ارزشمند را به جناب اقای دکتر صدیفیان تبریک عرض می نماییم.
محمدی ۲۱ تیر ۱۳۹۷ | ۱۹:۲۷
سلام علیکم به استاد فرزانه و دانشمند پرافتخار جناب آقای دکتر صدیفیان تبرک عرض می نمایم. احسنت من الله
ترابی ۲۶ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۵۱
سلام علیکم حضور اساتید و فرزانگانی همانند دکتر صدیفیان موجبات سرافرازی و سربلندی جامعه علمی کشور است. ب
رضایی ۲۹ تیر ۱۳۹۷ | ۲۰:۱۳
سلام و درود به جناب دکتر صدیفیان این موفقیت بی نظیر را تبریک می گوییم. با آرزوی موفقیت های بیشتر و روزافزون
مهرابی ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۱:۱۹
با درود فراوان حقیقتا بایستی به این مرزو بوم با وجود چنین نخبگانی افتخار نمود. بنده به دانشگاه کاشان بویژه آقای دکتر صدیفیان تبریک مضاعف عرض می نمایم. و از این به بعد دوست دارم یکی از فرزندان خودم را برای تحصیل در رشته جناب دکتر تشویق و ترغیب نمایم زیرا به نیازهای امروز جامعه پاسخگو خواهند بود. با احترام و سپاس ویژه
تولایی ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۲۶
تبریکات واسعه و سرور صمیمانه محضر بزرگوار جناب آقای دکتر غلامحسین صدیفیان. در حال حاضر کشور عزیز ما به وجود این گونه مردان علم و عمل به شدت نیاز مند است. به دانشگاه کاشان بابت حضور چنین دانشمندانی تبریک عرض کی نمایم.