ساخت تلسکوپ آماتوری توسط دوتن از دانشجویان دانشگاه کاشان، زیر نظر مسئول رصدخانه این دانشگاه

۱۲ تیر ۱۳۹۷ | ۱۴:۲۶ کد : ۸۶۲۹ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۵۴۴۲
ساخت تلسکوپ آماتوری توسط دوتن از دانشجویان دانشگاه کاشان، زیر نظر مسئول رصدخانه این دانشگاه

فریده مازوچی و زهرا لطفی، دانشجویان رشته فیزیک مهندسی دانشگاه کاشان زیر نظر ایرج صفایی مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان اقدام به ساخت تلسکوپ آماتوری نمودند.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: این تلسکوپ از نوع بازتابی نیوتونی با قطر دهانه 114 میلیمتر (چهار و نیم اینچ) و فاصله کانونی 900 میلیمتر ساخته شده است.

ایرج صفایی اظهار داشت: با توجه به استفاده از چشمی های 25 و 10 میلیمتر، همچنین بارلو 2x ، بزرگنمایی این ابزار اپتیکی از 36 تا 180 برابر قابل تغییر است.

وی با بیان اینکه برای قراول روی اجرام آسمانی از دوربین منظریاب در این تلسکوپ استفاده شده است افزود: استقرار این تلسکوپ از نوع دابسونی است.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان خاطر نشان کرد: استقرار دابسونی، حرکت لوله تلسکوپ سمتی- ارتفاعی بوده و ساختاری ساده تر نسبت به دیگر انواع استقرار تلسکوپ دارد. پایه و مقره تلسکوپ از جنس MDF ساخته شده است.

صفایی هزینه ساخت این تلسکوپ را حدود 5میلیون ریال عنوان کرد و افزود: این ابزار اپتیکی در چهارچوب درس پروژه کارشناسی فیزیک مهندسی، از یک سو با هدف آشنایی با ساختار و عملکرد تلسکوپها ساخته شده است، و از دیگر سوی برای ایجاد انگیزه در راستای اجرای پروژه های عملی و افزودن تجربه ساخت ابزار در رصدخانه دانشگاه کاشان انجام گرفته است.

 

 

مشاهده گزارش ویدئویی این خبر

لینک انعکاس خبر در سانه ها:

http://www.asrkashan.ir/

http://kashannews.net/ساخت-تلسکوپ-آماتوری-توسط-دو-تن-از-دانشج

http://meshkatonline.ir/

http://isfahan.iribnews.ir/fa/news/2169272/

کلید واژه ها: رصدخانه


( ۱۵ )

نظر شما :

محمد جنتی ۱۳ تیر ۱۳۹۷ | ۲۲:۱۲
امیدوار کننده اس