معاون اداری مالی وزارت علوم: دانشگاه کاشان پیشتاز دانشگاه ها در جذب خیرین است

۰۹ اسفند ۱۳۹۶ | ۰۰:۱۵ کد : ۸۱۷۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۳۳

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه کاشان پیشتاز و رتبه نخست جذب خیرین را در بین دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی دارد.

دکتر حسین عسگریان ابیانه در مراسم افتتاح ساختمان دانشکده مهندسی دانشگاه کاشان افزود: دانشگاه کاشان هم به لحاظ تعداد خیرین، متراژ ساخت و سازها و تنوع در امور آموزشی و پژوهشی در کشور پیشتاز و گام های مؤثری برداشته است.

وی پژوهش و فناوری را لازمه توسعه دانشگاه ها دانست و اظهار داشت: باید در دانشگاههای دانش آموخته ای تربیت شود که پژوهش و پایان نامه اش کاربردی و جوابگوی نیاز جامعه باشد.

وی تشکیل شرکت های دانش بنیان را در دانشگاه ها لازم دانست و افزود: دانشگاه یک دستگاه دولتی است که بودجه دولتی جوابگوی تمام مشکلات و رفع نیازهای دانشگاه نیست و تشکیل شرکت های دانش بنیان می تواند سرمایه دانشگاه را تامین و خروجی شرکت ها باید وارداتی نباشد وپژوهش و فناوری قابل عرضه به جامعه باشد.

معاون اداری مالی وزارت علوم تاکید کرد: در کنار این شرکت ها پارک های علم و فناوری متشکل از اساتید با تجربه باید تشکیل شود تا فارغ التحصیلان دانشگاه ها بتوانند در این شرکت ها مشغول به کار شوند.

وی دانشگاههای نسل چهارم را از دیگر موارد موفقیت و روند توسعه دانشگاه ها دانست و افزود: دانشگاههای نسل سوم و چهارم در کنار همدیگر می توانند علاوه بر وظیفه کارآفرینی، رفاه مردم را نیز مورد توجه قرار دهند .

وی با بیان اینکه اقتصاد کشور باید توسط این شرکت ها به منصه ظهور برسد اظهار داشت: در کشورهای در حال‌توسعه بخش قابل‌توجهی از تولید ناخالص داخلی به امر پژوهش اختصاص می‌یابد ولی این میزان در کشور ما بسیار ناچیز است.

دکتر عسگریان افزود: این در حالیست که سهم بودجه پژوهشی چین ۲ درصد، آمریکا ۲/۸ درصد، فرانسه ۲/۳ درصد، هند یک‌درصد، کره‌جنوبی ۳/۶ درصد (که افزایش پیدا کرده)، آلمان ۲/۹ درصد، ژاپن ۳/۴ درصد، روسیه ۱/۵ درصد و ایران حدود نیم‌درصد است.

وی از حمایت خیرین در توسعه فضاهای آموزشی قدردانی کرد و اظهار داشت: در کشورهای دنیا در زمینه پژوهش و فناوری اقدامات مؤثری انجام شده است که حمایت خیرین در امر پژوهش توسعه علمی و رفع نیازهای جامعه را به همراه دارد.

معاون اداری مالی وزارت علوم به دو میلیون و 200 هزار مترمربع فضای آموزشی در حال ساخت اشاره کرد و افزود: از این میزان حدود یک میلیون و 140 هزار متر مربع توسط دولت و 960 هزار متر مربع توسط خیرین در حال ساخت است.

دکتر عسگریان رشته های بین رشته ای را در دانشگاه ها مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: پژوهشکده انرژی، فرش، بهره وری و صنعت و دیگر رشته ای میان رشته ای کمک زیادی به تبدیل دانشگاه های نسل سوم و چهارم می کند که دانشگاه کاشان در این زمینه ها نیز گام های مؤثری برداشته که قابل تقدیر است.

معاون اداری مالی وزارت علوم موفقیت این دانشگاه در مدیریت سبز و رتبه دوم گرین متریک  را از دیگر افتخارات این دانشگاه عنوان کرد و افزود: در وزارت علوم ، دانشگاه ها بر اساس کیفیت سنجیده می شوند و تعداد دانشجو و اعضای هیات علمی ملاک ارزیابی دانشگاه ها نیست.


نظر شما :