قدیمی ترین خانه تاریخی کاشان در انتظار مرمت

۲۶ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۱:۱۶ کد : ۸۱۰۶ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۳۶۱۸

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان گفت: قدیمی ترین خانه تاریخی این شهرستان دراثر بی توجهی در معرض تخریب و غارت سودجویان میراث فرهنگی قرار گرفته است.

 

محمد مشهدی نوش آبادی اظهار کرد: خانه تاریخی منتسب به "عبدالرزاق خان" متعلق به دوران زندیه با مساحت 3600 مترمربع در دوطبقه در محله پامنار کاشان در نزدیک مسجد آقابزرگ با داشتن ویژگی های معماری و تزیینان گچبری و نقاشی منحصربفرد نیازمند توجه جدی برای احیا و بازسازی است.

 

وی با بیان اینکه این خانه در کنار آب انبار عبدالرزاق خان واقع و به نام وی شهرت دارد اما هنوز سند یا مدرک محکمی برای انتساب این خانه به عبدالرزاق خان پیدا نشده است، افزود: درصورت اثبات انتساب این خانه به عبدالرزاق که محل حکومت وی در دوره زندیه نیز بوده است، این خانه را باید قدیمی ترین و مهمترین خانه و الگوی خانه های تاریخی کاشان دانست.

وی با تاکید بر اینکه لازم است پژوهش های میدانی و اسنادی درباره صحت انتساب این خانه به عبدالرزاق خان حاکم کاشان صورت گیرد، گفت: با استفاده از کاوشها و جستجوهای باستانشناسی و مقایسه تطبیقی ویژگی های معماری و هنری این خانه با دیگر بناهای دوران زندیه در کنار بررسی شهرت این انتساب در افواه مردم محل، می توان به این مهم اطمینان پیدا کرد.

مدیر مرکز پژوهشی کاشان شناسی دانشگاه کاشان، با اشاره به اینکه خانه های تاریخی کاشان عمدتا متعلق به دوران قاجاری است افزود: ویژگی های منحصربفرد معماری مانند ارتفاع قابل ملاحظه اتاق ها در طبقه فوقانی که در دیگر خانه های قاجاری کاشان کمتر دیده می شود و نوع تزئینات متفاوت آن در بخش شاه نشین می تواند در تاریخ گذاری این خانه مهم تلقی شود.

مشهدی نوش آبادی تصریح کرد: عبدالرزاق خان حاکم کاشان در دوران زندیه و اوایل قاجاری بود که بعد از زلزله ویرانگر 1192 هجری قمری در این شهر نسبت به بازسازی کاشان و ساخت بناهای های عام المنفعه همت گماشته و حتی با درایت و هوشمندی وی کاشان از هجوم آغامحمدخان قاجار در امان مانده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان ضمن اظهار شگفتی از تخریب بی رویه این خانه بسیار مهم افزود: با وجود تاکید بر مرمت این خانه از سوی مسولین مربوطه، در سالیان اخیر بخش های زیادی از این بنای ارزشمند از جمله شاه‌نشین ضلع غربی تخریب شده و یا به طور مستمر مورد غارت سودجویان قرار دارد، چنان که هر روز بخش های مختلف آن کند و کاو و تخریب می شود.

مشهدی نوش آبادی خاطرنشان کرد: این خانه الان در تملک وزارت مسکن و شهرسازی است و شهرداری کاشان بدنبال تملک این بنا و احیای آن می باشد که این اقدام ارزنده می تواند به نجات و احیای قدیمی ترین خانه تاریخی کاشان بیانجامد.

 


( ۲۸ )

نظر شما :