نشست اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان با اعضای شورای اسلامی شهر کاشان برگزار شد

۱۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۲۰:۲۵ کد : ۸۰۵۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۶۲

نشست مشترک اعضای هیات رئیسه دانشگاه کاشان با اعضای شورای اسلامی شهر کاشان روز پنجشنبه 14 بهمن ماه جاری در محل شورای اسلامی این شهر برگزار شد.

رئیس دانشگاه کاشان در ابتدا ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب و تسلیت ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها با ارائه گزارشی از فعالیت های دانشگاه، یکی از ماموریت های اصلی این دانشگاه را جامعه محور بودن ذکر کرد و افزود: در این راستا دانشگاه در نظر دارد تا با تعاملات هر چه بیشتر با جامعه و شهر بتواند نیازهای مردم و منطقه را مرتفع سازد.

دکتر عباس زراعت هم افزایی و تعاملات هر چه بیشتر دانشگاه با مدیریت شهری را خواستار شد و اظهار داشت: دانشگاه کاشان دارای پتانسیل های بالقوه ای در زمینه های مختلف به ویژه دانشجویان  و اعضای هیات علمی است که  می توانند راهگشای مشکلات شهر باشند.

وی قرار گرفتن دانشگاه کاشان جزء 10 دانشگاه برتر کشور، کسب رتبه دوم نانو، کسب رتبه اول بهره وری پژوهشی و انتخاب نخستین دانشمند بین المللی نانو از دانشگاه کاشان، رتبه دوم گرین متریک و رتبه برتر در حوزه مدیریت سبز ، قرارگرفتن در میان یک درصد دانشگاههای برتر جهان، دارا بودن 5 دانشمند بین المللی را از جمله افتخارات دانشگاه کاشان نام برد و افزود: این دانشگاه دارای توانمندیهای متنوعی در زمینه های انرژی خورشیدی، فرش، معماری، اسانس، مرکز کاشان شناسی و پژوهشکده ها است که می توانند خدمات زیادی به شهر ارائه دهند.

رئیس دانشگاه کاشان تاسیس شعبه آی سی تی پی در آینده ای نه چندان دور در این دانشگاه را تحولی مهم برای شهر دانست و افزود: رصدخانه بین المللی کامو نیز فرصتی مغتنم برای رشد و تحول این شهر است که باید با همکاری مدیریت شهری اقدامات لازم برای  این فعالیت های علمی بین الملی انجام پذیرد.

به گفته وی، دانشگاه کاشان در جذب خیرین رتبه نخست در میان دانشگاههای کشور را دارد و علاوه بر احداث چند خوابگاه و دانشکده و سالن ورزشی و آزمایشگاه چندین پروژه پژوهشی هم با کمک خیرین انجام داده است از جمله کرسی های وقفی بین المللی، کتابخانه مطهر، بنیاد حمایت از نخبگان و تشکیل یک موسسه مطالعاتی پیشرفته بین المللی که تحقیقاتی را برای زندگی پایدار در کویر و اشتغالزایی شروع کرده است و دانشمندانی از آمریکا و فرانسه و آلمان و ایتالیا در این طرح مشارکت دارند که نتیجه آن در مجله ساینس چاپ شد و تاکنون چنین اتفاقی در ایران رخ نداده بود.

دکتر زراعت طرح رصد شهاب سنگ ها و گرده سنجی را از دیگر طرح ها ذکر کرد و افزود: بزودی بزرگترین آزمایشگاه بین المللی باستان سنجی در دانشگاه با مشارکت ایتالیا و فرانسه راه اندازی می شود و ایران نیز از قاره آسیا عضو شبکه بین المللی آزمایشگاههالی باستانشناسی قرار می گیرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات کشاورزان منطقه کاشان استاندارد نبودن اسانس و خام فروشی آن است که در این زمینه هم قراردادی با وزارت جهاد کشاورزی به ارزش 45 میلیارد تومان منعقد کرده ایم تا استاندارد بین المللی برای محصولات اسانس و گلاب را اخذ نماییم.

دکتر زراعت ارائه راهکارهای علمی و طرح های تحقیقاتی را برای حل مشکلات شهر لازم دانست و افزود: دانشگاه کاشان  آمادگی دارد تا نیازها و مشکلات شهر را شناسایی و با هم افزایی و ارائه راهکارهای علمی، برای توسعه و آبادانی شهر گام بردارد.

رئیس دانشگاه کاشان پیشنهاد داد یکی از محلات پرمخاطره شهر در اختیار دانشگاه قرار گیرد تا تبدیل به یک محله پاک شده و بقیه محلات نیز به همین صورت درآیند تا نهایتا کاشان تبدیل به یک شهر پاک در کشور شود.همچنین دانشگاه کاشان بازسازی یک روستا در مناطق زلزله زده کرمانشاه را برعهده گرفته است تا بر اساس شاخص های اشتغال و انرژی های پاک و طبیعت منطقه و … به صورت علمی ساخته شود و برای بازسازی روستاهای دیگر نیز الگو شود.

دکتر اقبالی معاون اداری مالی دانشگاه کاشان نیز در این نشست  دانشگاه را متعلق به مردم و جامعه دانست و گفت: حدود 30 میلیارد تومان مردم خیر برای توسعه علمی در دانشگاه کاشان سرمایه گذاری کرده اند.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه کاشان آمادگی برگزاری دوره های ضمن خدمت و دوره های آموزشی حقوق شهروندی و برگزاری همایش های مختلف برای توسعه و آبادانی شهر را دارد.

دکتر محسن نیا معاون طرح و توسعه دانشگاه کاشان نیز دانشگاه ها را برند هر شهری دانست و افزود: دانشگاه کاشان دانشگاه جامعه محور است و سعی دارد تا با ارتباط با مجموعه شهری و برداشتن فاصله ها در راستای رفع نیازهای شهر خدماتی را ارائه دهد..

وی با تاکید براینکه جامعه ای که بر اساس مطالعات دانشگاهی گام بردارد جامعه ای توسعه یافته است افزود:  دانشگاه کاشان طرح های بالقوه ای را برای انرژی خورشیدی و سیستم های سرمایشی و گرمایشی و انرژی های خورشیدی سبز دارد که می تواند با اجرای این طرح ها کاشان به شهر سبز تبدیل و الگوی دیگر شهرها شود.

دکتر منعم زاده معاون پژوهشی دانشگاه کاشان نیز در این نشست تحقیق و پژوهش را لازمه رشد و تعالی و توسعه پایدار دانست و گفت: دانشگاه کاشان در حوزه پژوهشی فعالیت هایی برای ارتباط دانشگاه با شهر انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه بحث اشتغال بیکاری جوانان تحصیلکرده از دغدغه های اصلی هر شهری است افزود: در این راستا دانشگاه برنامه های مختلفی از جمله دوره های کارآفرینی را برای دانشجویان سطح شهر برگزار می کند.

وی راه اندازی مرکز نوآوری و تجاری سازی و میز صنعت و هنر را از دیگر اقدامات انجام شده برای حل مشکلات جوانان تحصیلکرده بیان کرد و اظهار داشت: هدف این است که با ایجاد این مرکز سالانه بیش از یکصد نفر از جوانان تحصیلکرده مشغول به کار شوند.

دکتر منعم زاده توسعه فناوری هایی که مرتبط با شهر هستد همچون آی تی، تولید محتوا و فناوری های نوین توریسم و گردشگری را از جمله برنامه های این مرکز عنوان کرد و افزود: مرکز رشد دانشگاه و استقرار شرکت های تجاری سازی از دیگر پتانسیل های مهم برای ارتباط دانشگاه با شهر است که حمایت از این مراکز در رشد و تعالی شهر تاثیر بسزایی می توانند داشته باشند.

دکتر ستار معاون فرهنگی دانشگاه نیز دانشجویان را سرمایه های اصلی و آینده سازان کشور دانست و افزود: دانشجویان پتانسیل های بالقوهای در تمامی زمینه ها دارند و می توانند به عنوان سفرای فرهنگی از توانمندی های آنها در مجموعه شهری استفاده کرد.

وی به فعالیت های فرهنگی و گردشگری دانشگاه اشاره کرد و افزود: دانشگاه سعی دارد تا خانه فرهنگ را در یکی از مجموعه خانه های تاریخی به نام خانه عطارها ایجاد نماید.

وی حمایت های هرچه بیشتر شهرداری و شورای اسلامی شهر را برای ایجاد این خانه لازم دانست و اظهار داشت: دانشگاه همچنین کنفرانس بین المللی نقش هنر و معماری در ارتباطات علمی ایران و جهان عرب را برای ارتباطات علمی  بین المللی را در اریبهشت ماه برگزار می کند

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز با تبریک ایام دهه مبارک فجر ، انقلاب اسلامی را مدیون رشادت ها و ایثارگری های مردم دانست و افزود: باید با تعامل و همکاری و بدون جناح بازی و سیاسی کاری به فکر رفع نیازها و حل مشکلات مردم و توسعه و آبادانی شهر باشیم.

حجت الاسلام روحانی مسئولیت نهاد رهبری در دانشگاه را اجرای برنامه های فرهنگی و دینی عنوان کرد و افزود: مردم انتظار دارند تا شهر را روز به روز از نظر کیفی و فرهنگی پیش رود که این نیازمند عزم و تلاش همگانی مدیران شهری است.

در این نشست اعضای شورای اسلامی شهر کاشان نیز نقطه نظرات و دیدگاههای خود را در خصوص ارتباط هر چه بیشتر مدیریت شهری با دانشگاه بیان کردند.

 


( ۲ )

نظر شما :