تندیس صنیع الملک و کمال الملک در همایش «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» کاشان رونمایی شد

۰۷ دی ۱۳۹۶ | ۰۱:۱۷ کد : ۷۹۳۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۱۷

 تندیس صنیع الملک و کمال الملک در همایش «خاندان غفاری در تاریخ هنر ایران» طی آئینی با حضور دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور اقوام و اقلیت های دینی و مذهبی و استاندار اصفهان وجمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در دانشگاه کاشان رونمایی شد.

ابوالحسن غفاری عموی کمال‌الملک که از اثرگذارترین نقاشان ایرانی دوره قاجار بود، در سال 1192 در کاشان متولد شد و به دلیل کوشش هایش در روزنامه «دولت علّیه ایران» صنیع‌الملک لقب گرفت.

وی در سال 1235 صورت‌های تالار نظامیه را به اتمام رساند که دارای 84 تصویر از رجال دربار قاجاریه است و صف سلام ناصرالدین شاه را نشان می‌دهد.

صنیع‌الملک که بنیانگذار نخستین مدرسه نقاشی در ایران است، در سال 1245 به دلیل عارضه قلبی درگذشت.

'محمد غفاری' ملقب به کمال الملک، یکی از شخصیت‌های مشهور و پرنفوذ تاریخ هنر معاصر ایران و نامی ترین فرد خاندان غفاری در کاشان است.

وی در خانواده‌ای هنرمند در روستای کله از توابع شهرستان کاشان به دنیا آمد و در زمان تحصیل رشته نقاشی در مدرسه دارالفنون به عنوان نقاش دربار از سوی ناصرالدین شاه قاجار استخدام شد.

کمال الملک در مدت حضورش در دربار 170 تابلوی نقاشی خلق کرد که معروف‌ترین آنها «تالار آینه» است.

پس از مخالفت با خواسته های شاه در سال 1307، وی به حسین آباد نیشابور تبعید شد و پس از 12 سال رنج و بیماری در سال 1319 دارفانی را ترک کرد و در کنار بارگاه عطار نیشابوری به خاک سپرده شد.


نظر شما :