کارگاه فهم خانه ایرانی در خانه تاریخی عطارها برگزار می شود

۰۷ آبان ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۶ کد : ۷۳۷۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۵۳

کارگاه فهم خانه ایرانی در خانه تاریخی عطارها برگزار می شود

رییس مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی دانشگاه کاشان از برگزاری کارگاه یک روزه فهم خانه ایرانی در خانه تاریخی عطارها خبر داد.

دکتر احمد دانائی نیا گفت: این کارگاه با حضور صاحبنظران و متخصصان از حوزه های مختلف معماری، روانشناسی و عمران و با حضور مسئولان مرتبط شهری از ساعت 9 صبح تا 17 روز سه شنبه مورخ 9 آبان در خانه تاریخی عطارها برگزار می شود.

وی اظهار داشت: در این کارگاه، اساتید و دانشجویان ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص وجوه مختلف صفات مسکن خوب و طرح دغدغه های حاکم بر این گونه معماری و با رهیافت های حاصله از گفت و گوهای صورت گرفته به ارایه طرح معماری کاشانه کاشانی در خصوص زمین مجاور خانه تاریخی عطارها خواهند پرداخت.

دکتر  دانائی نیا با بیان اینکه متأسفانه به دلیل آنکه پیوندمان را با خود و با هستی به فراموشی سپرده ایم، از معماری ایرانی نیز تعریف درستی نداریم و از همین رو بر سیما و کالبد معماری خانه ها نشانی از هویت نمی بینیم؛ سبک های وارداتی با هجمه ای وسیع و خطرناک جای خود را به الگوهای غنی معماری ایرانی داده است افزود: مسکن بیمار است و شأن آن در حد سرپناه تنزل یافته و سکونت دایمی جای خود را به جابجایی های زود هنگام داده و شأنیت «مکان» زیر سوال رفته است.

مرکز پژوهشی معماری و شهرسازی امیدوار است تا با طرح این موضوع حیاتی و تبدیل آن به یک دغدغه جدی، ذهن و قلم اندیشمندان، طراحان و علاقمندان را به بازاندیشی در مفهوم سکونت و بازیابی خود و اصالت های خود معطوف دارد.

وی خاطر نشان کرد: نتایج این کارگاه طی نشستی تخصصی با حضور مدیران شهری شهر کاشان بررسی و در قالب دستورالعمل‌های پیشنهادی به شهرداری کاشان ارسال خواهد شد.


نظر شما :