۱۳۲۱ دانشجوی کارشناسی جدیدالورود دانشگاه کاشان سال تحصیلی خود را آغاز کردند

۰۲ مهر ۱۳۹۶ | ۱۹:۳۲ کد : ۷۲۳۹ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۳۰
۱۳۲۱ دانشجوی کارشناسی جدیدالورود دانشگاه کاشان  سال تحصیلی خود را آغاز کردند

یک هزار و سیصدو بیست و یک دانشجوی دوره کارشناسی جدید الورود دانشگاه کاشان طی مراسمی  سال تحصیلی خود را آغاز کردند.
رییس دانشگاه کاشان در مراسم استقبال از این نو دانشجویان  همزمانی مراسم استقبال از نو دانشجویان این دانشگاه با ایام ماه محرم را به فال نیک گرفتند و گفت: این ایام فرصت مغتنمی است  برای بازشناسی نهضت بزرگ عاشورا تا دانشجویان از ویژگی های نهضت عاشورا و قیام اباعبدالله الحسین (ع)  درس آزادگی، شجاعت، دلسوزی، خلوص نیت و وفاداری را فرا گیرند.
دکتر عباس زراعت همچنین هفته دفاع مقدس را گرامی داشت و افزود: در ایام جنگ جوانان ملت ایران رشادت ها آفریدند و استقلال و ایستادگی را برای کشور ما به ارمغان آوردند و وظیفه دانشجویان است که برای موفقیت در تحصیل دوران دفاع مقدس را بازشناسی و مورد مطالعه قرار دهند تا بتوانند فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی را به خوبی  درک کنند.
وی ورود دانشجویان به دانشگاه کاشان و آموزش عالی را تبریک گفت و خاطر نشان کرد: شما دانشجویان آینده سازان کشور هستید و بر شماست که نقشه راهی برای آموزش عالی کشور در مقابل خود داشته باشید.
 رئیس دانشگاه کاشان به وضعیت آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: سالی یک  میلیون دانشجو از دانشگاه ها دانش آموخته می شوند و متاسفانه  آمار بیکاران دانشگاهی به 40 درصد رسیده است.
وی به 96 هزار دانشجوی دوره دکترا، 720 هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و چهار و نیم میلیون دانشجوی کارشناسی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: باید توجه کنیم که ماموریت آموزش را به نحو مطلوب  در دانشگاه ها انجام دهیم.
دکتر زراعت پژوهش را دیگر ماموریت آموزش عالی عنوان کرد و افزود: ماموریت سوم آموزش عالی نیز دانشگاه های نسل سوم و کارآفرین است که دانشگاه ها باید در این راستا گام بردارند.
وی  پژوهش در دانشگاه ها را عرضه محور بیان کرد و گفت: پژوهش ها باید تقاضا محور و در راستای رفع نیازهای جامعه باشد .
وی وابستگی به منابع مالی و نفت را از جمله مشکلات کشور عنوان کرد و افزود: در برنامه ششم توسعه دانشگاه ها موظف هستند که 50 درصد از هزینه هایشان را خود تامین کنند .
رییس دانشگاه کاشان وضعیت این دانشگاه را مطلوب  و رو به جلو دانست و خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 25 درصد از هزینه های این دانشگاه از درآمدهای اختصاصی تامین می شود.
وی توجه به حوزه علوم پایه و علوم انسانی را برای حل مشکلات جامعه مورد تاکید قرار داد و افزود: مشکلات ارتباط دانشگاه با صنعت حل نخواهد شد مگر  اینکه حوزه علوم انسانی وارد شود و فرهنگ استفاده از کالای داخلی را به مردم یاد دهد.
دکتر زراعت دانشگاه کاشان را یکی از 10 دانشگاه برتر در کشور عنوان کرد و گفت: این دانشگاه همچنین در ردیف سطح دو دانشگاه های آموزش عالی قرار دارد.
وی یکی از برنامه های سیاست  راهبردی این دانشگاه را فعالیت های بین المللی با تاکید بر پتانسیل های منطقه بیان کرد و افزود: منطقه کاشان از پتانسیل هایی همچون، انرژی ، اسانس، کویر و دریاچه نمک و دیگر منابع خدادادی برخوردار است که باید سعی نماییم که به نحو احسن از آنها بهره ببریم.
دکتر زراعت به رتبه نخست این دانشگاه در جذب خیرین اشاره کرد و گفت: خیرین این دانشگاه خوشبختانه در کارهای پژوهشی وارد عمل شده اند وتاکنون سه کرسی وقفی بین المللی در این دانشگاه ایجاد شده است که این کرسی ها می تواند زمینه بین المللی شدن دانشگاه را فراهم سازد.
وی تاسیس شعبه آی سی تی پی و انعقاد تفاهم نامه با 17 دانشگاه بزرگ جهانی را از دیگر فعالیت های بین المللی دانشگاه عنوان کرد و اظهار داشت: همچنین قرار است که آزمایشگاه بین المللی باستان شناسی  و همچنین مدیریت رصدخانه بین المللی در این دانشگاه راه اندازی شود.
رییس دانشگاه کاشان به راه اندازی مرکز تجاری سازی و نو آوری  در دانشگاه اشاره کرد و افزود: بناست که در این مرکز سالی حدود 100 نفر از دانشجویان مشغول به کار شوند.

رییس دانشگاه  کاشان در پایان چند توصیه مهم به دانشجویان جدیدالورود نمودند: سعی کنید دانشجوی بین المللی باشید و منظور از دانشجوی بین المللی آن است که با چند زبان خارجی آشنا شوید یا با حداقل یک موسسه علمی خارجی ارتباط علمی برقرار کنید یا چند واحد درسی خود را در یکی از دانشگاههای معتبر خارجی بگذرانید یا در طرح های پژوهشی بین المللی مشارکت کنید و خلاصه اینکه رنگ و بوی بین المللی به خود بگیرید.

وی به دانشجویان تاکید کرد: تلاش کنید در زمان تحصیل رشته تحصیلی خود را با بازار کار پیوند بزنید مثلا چند دانشجوی رشته کامپیوتر و علوم قرآنی و ادبیات می توانند شرکت دانشگاهی در زمینه آی تی تشکیل دهند و در زمینه های تخصصی خود تولید محتوی کنند. این امر سبب می شود که دانشجو مهارت پیدا کرده و بعد از اتمام تحصیل بیکار نشود.

دکتر زراعت همچنین به دانشجویان توصیه کرد که از هم اکنون به فکر مدیریت آینده کشور باشند و اگر دلسوز آینده کشور هستید باید خود را وقف سازندگی کشور کنید و در زمینه های مختلف علمی و فرهنگی و اجتماعی تجربه بیاموزید.

توصیه آخر رییس دانشگاه این بود  که برای قدردانی از زحمات فراوانی که والدین برایتان می کشند خوب درس بخوانید و بدانید که ارتقای شخصی و اجتماعی شما مرهون کار و کار و کار است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کاشان نیز در این مراسم با تبریک فرا رسیدن سال تحصیلی، آینده کشور را در انتظار جوانان دانست و از دانشجویان خواست تا اصالت به درس خواندن خود بدهند.

حجت الاسلام علی روحانی با اشاره به اینکه تمام امکانات برای درس خواندن در محیط دانشگاه برای دانشجویان فراهم است افزود: کار و تلاش دانشجویان برای آینده کشور مفید و مثمر ثمر است.

وی  پایبندی به اصول، ضوابط و مقررات را به دانشجویان تاکید کرد و اظهار د اشت: دانشجویی موفق است که در تحصیل تعهد داشته باشد.

اجرای برنامه های فرهننگی ، نمایش عاشورایی و میزگرد معاونین آموزشی و دانشجویی از دیگر برنامه های این مراسم بود.


( ۱ )

نظر شما :