فعالیت‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب و به کارگیری ماهواره‌ها صلح‌آمیز است

۰۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۰۱:۴۸ کد : ۷۰۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۶۹
فعالیت‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب و به کارگیری ماهواره‌ها صلح‌آمیز است

رئیس سازمان فضایی ایران گفت: تمامی فعالیت‌های فضایی جمهوری اسلامی ایران در پرتاب و به کارگیری ماهواره‌ها صلح‌آمیز و در راستای تعاملات بین المللی است.

دکتر محسن بهرامی در حاشیه انعقاد تفاهم نامه بین سازمان فضایی ایران با دانشگاه کاشان از برگزاری مسابقه مکعب ایرانی (تاسواره ها) با همکاری دانشگاه کاشان خبر داد و افزود: این مسابقه هر دو سال یک بار و یا به صورت سالانه بین گروههای دانشگاهی برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر این مسابقه به 5 تیم رسیده که امیدواریم ساخت اولین مکعب ایرانی را بتوانیم وارد تقسیم کار کنیم و وارد طراحی دقیق و بعد وارد تعیین قطعات و ساخت شود.

وی به انعقاد تفاهم نامه سازمان فضایی با دانشگاه کاشان در خصوص برگزاری این مسابقه اشاره کرد و افزود: این توافق نامه در راستای تعیین ماموریت هایی برای پروژه های مختلفی است که برای سالیان آینده دردست ساخت داریم بتوانند انجام دهند.

وی ساخت ماهواره های سنجشی را از جمله فعالیت های این سازمان بیان کرد و اظهار داشت: ایران سابقه خوبی در طراحی و ساخت ماهواره های سنجشی داشته است و به همین منظور مرکزی در سال 1350 در ماه دشت کرج تجهیز و فعال شده است.

رئیس سازمان فضایی ایران ابراز امیدواری کرد با فعال تر شدن این مرکز بانک سنجش ماهواره های فضایی در آن تشکیل شود تا تمام اطلاعاتی را که در سالیان طولانی در اختیار داریم به صورت دیجیتال آماده و در بانکی قرار داده تا آماده دسترسی برای بهره برداران باشد.

وی از ساخت و پرتاپ چند ماهواره در آینده ای نه چندان دور خبر داد و اظهار داشت: ماهواره پیام و امیرکبیر از جمله آن‌هاست که کمتر از یک سال آینده آماده پرتاب می‌شود و ماهواره ظفر دانشگاه علم و صنعت نیز تا دو سال آینده به مرحله پرتاب می‌رسد وماهواره «دوستی» نیز در نوبت پرتاب است .

معاون وزیر ارتباطات ‌خاطر نشان کرد: این ماهواره‌ها از جمله ماهواره‌های سنجشی توصیه‌ای هستند که توسط تیم‌های دانشگاهی طراحی و ساخته شده است .

دکتر بهرامی تصریح کرد: بانک اطلاعات سنجشی و فضایی در حال شکل‌گیری است که در نوع خود بی‌نظیر بوده و این اطلاعات به صورت دیجیتال گردآوری می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات ‌از اقدامات صورت گرفته در جهت تامین ماهواره‌های مخابراتی خبر داد و تاکید کرد: مذاکرات بین المللی مفصلی انجام شده تابتوانیم با تامین ماهواره مخابراتی نیازهای کشور را برآورده کنیم.

وی افزود: برای ساخت ماهواره‌های مخابراتی داخلی اقداماتی صورت گرفته ‌به گونه‌ای که پژوهشگاه فضایی در وزارت مخابرات ماهواره ناهید را در دست اجرا دارند و آزمایش‌های نهایی آن در حال انجام است و طراحی مفهومی ماهواره ناهید 2 نیز در حال انجام است.

رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه پروژه‌های سازمان اصولا در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بوده ‌است خاطر نشان کرد:  نوع فعالیت‌هایی شبیه ماهواره مکعبی نیز آماده کردن نسل آینده برای آنکه بتوانند وارد چرخه توسعه فعالیت فضایی وارد شوند.

 

کلید واژه ها: سازمان فضایی ایران ایران دکتر بهرامی رییس سازمان فضایی مسابقه مسابقه مکعب مکعب ایران ماهواره پرتاپ ماهواره


نظر شما :