مؤسسه سعیدی دانشگاه کاشان از تصویب طرح مطالعه جامع ویژگیهای گلاب و اسانس گل محمدی ایران خبر داد

۰۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۳:۱۹ کد : ۷۰۷۳ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۵۹۴
مؤسسه سعیدی دانشگاه کاشان از تصویب طرح مطالعه جامع ویژگیهای گلاب و اسانس گل محمدی ایران خبر داد

مسئول مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در دانشگاه کاشان از تصویب طرح مطالعه جامع ویژگیهای گلاب و اسانس گل محمدی ایران به سرپرستی خانم دکتر مریم اخباری در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی استان اصفهان خبر داد.

دکتر رضا منصوری گفت: دو سال و نیم پیش، در ابتدای فعالیت مؤسسه در مدرسه زمین و حیات این مؤسسه بررسی های لازم پیرامون کارهایی ضروری مرتبط با نیاز منطقه کاشان انجام شد و تصمیم بر انجام طرحی جامع در خصوص ویژگیهای منحصر به فرد گلاب و گل محمدی کاشان گرفته شد.

وی افزود: با توجه به اینکه منطقه کاشان و قمصر، به طور بالقوه قطب گلاب، عرقیات و اسانس ایران است، 14 سال پیش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز تاسیس پژوهشکده اسانس را برای دانشگاه کاشان صادر کرد. انتظار می رفت در این مدت 14 سال، این پژوهشکده به عنوان یکی از اولین کارهای پژوهشی زیر ساختی، مطالعه استاندارد مرتبط با گلاب و اسانس را شروع کند، اما بررسی­ها نشان داد که پژوهشکده اسانس در این زمینه متاسفانه کارهای فنی لازم را انجام نداده است، که به همین دلیل مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی پیشنهاد کرد دانشگاه کاشان در اولین فرصت پروژه تحقیقاتی را در این زمینه شروع کند.

رئیس مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی دانشگاه کاشان اظهار داشت: اولین پیشنهاده برای این طرح بیش از دو سال پیش مکتوب و به دانشگاه کاشان و مراجع مختلف کشور برای تامین اعتبار ارسال شد تا در نهایت انجام این طرح با حمایت پیگیری رئیس پژوهشکده اسانس، خوشه گلاب و واحد تحقیق و توسعه اتحادیه گلاب کاشان در شرکت شهرک­های صنعتی استان اصفهان به تصویب رسید.

دکتر مریم اخباری، مجری طرح نیز در این باره گفت: علت انجام این طرح، عدم تطابق کافی میان استانداردهای موجود و ویژگیهای حقیقی گلاب و اسانس گل محمدی مناطق مختلف در ایران است که برای تولید کنندگان تبدیل به یک معضل شده است. همچنین عدم وجود استاندارد بین المللی ایزو برای گلاب و اسانس ایران، مانعی مهم برای حضور تولیدکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی است. این موضوع سبب شده که قیمت اسانس ایران در بازار جهانی بسیار کمتر از ارزش حقیقی آن باشد.

وی افزود: با انجام این طرح جامع و با هماهنگیهایی که با اداره استاندارد و به خصوص حمایت رئیس اداره استاندارد کاشان، شده است، علاوه بر اصلاح استانداردهای ملی مربوط به گلاب و اسانس گل محمدی، زمینه تدوین استاندارد ایزوی ایران برای اسانس گل محمدی و حتی گلاب نیز فراهم خواهد شد.

کلید واژه ها: اسانس گلاب سعیدی گل محمدی عرقیات مطالعات پیشرفته سعیدی موسسه


( ۱ )

نظر شما :