هزار گردشگر از رصدخانه دانشگاه کاشان بازدید کردند

۱۵ فروردین ۱۳۸۸ | ۱۹:۱۲ کد : ۷۰۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۱۶

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: در ایام نوروز امسال بیش از 15 هزار گردشگر از این رصدخانه بازدید کردند.

ا. صفایی، با اشاره به 12هزار بازدید کننده سال گذشته از این رصدخانه افزود: پیش‌بینی می‌شد با توجه به سال جهانی نجوم وداشتن یکی از آسمان‌‌های پاک دنیا برای رصد در این منطقه آمار بازدیدکنندگان در سال جاری به دوبرابر افزایش یابد.

 

 

وی اظهار داشت: از این تعداد افراد، سه هزار نفر از مسافران نوروزی بازدید کامل از این رصدخانه داشتند و در دوره‌های آموزشی رصدخانه شرکت کردند.

به گفته وی، بازدیدکنندگان در این رصدخانه با آسمان‌نما، نرم‌افزارهای شبیه‌ساز آسمان، تصاویر سه بعدی آسمان، صور فلکی، اجرام عمق آسمان و ابعاد کیهان آشنا شدند.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان افزود: برای علاقمندان علم نجوم پدیده‌های خاص نجومی (خورشید گرفتگی، ماه گرفتگی، مقارنه، دنباله‌دارها و سحابی‌ها) در قالب عکس، فیلم و اسلاید ارائه و توضیحاتی داده شد و در گنبد اصلی بازدیدکنندگان با ساختار و مزایای تلسکوپ‌های مختلف آگاهی یافتند.

صفایی خاطرنشان کرد: برای بازدیدکنندگان رصدخانه، همچنین اطلاعاتی در مورد آلودگی نوری و اثرات مخرب نورپردازی شهری بر محیط زیست و اثرات روحی و روانی آن داده شد.

 

 

به گفته ایشان در بین بازدید کنندگان، اعضاء هیأت علمی از دانشگاه‌های مختلف و گروهی از انجمن نجوم ایران نیز حضور داشتند.

لازم به ذکر است این رصدخانه در شهریور ماه سال 1385 به صورت رسمی افتتاح شد و آغاز به کار نمود.

در حال حاضر علاوه بر آسمان‌نمای آموزشی، هفت دستگاه تلسکوپ در ابعاد مختلف و با سیستم‌های هدایت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک که به ترتیب دارای قطر دهانه 5/4، 5، 6، 8، 10، 12 و 16 اینچ می‌باشند در این رصدخانه وجود دارد.

همچنین تلسکوپ انعکاسی 16 اینچ با ساختار اپتیکی اشمیت ـ کاسگرین با فاصله کانونی 4064 میلی‌متر و توان تفکیک 28/0 ثانیه قوسی و توان بزرگنمایی 560 برابر دارای یابنده اتوماتیک حدود 145000 جرم آسمانی در گنبد رصدخانه نصب شده است و یک دستگاه CCD و VideoCCD جهت ثبت و انتقال تصاویر از تلسکوپ به کامپیوتر به آن متصل گردیده است. علاوه بر آن تعدادی دوربین دوچشمی، فیلم‌های آموزشی، نرم‌افزار و کتاب‌های نجومی از دیگر تجهیزات این رصدخانه می‌باشد.

 

 


نظر شما :