رئیس دانشگاه کاشان: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه و پایدار است

۲۴ تیر ۱۳۹۶ | ۰۰:۴۵ کد : ۷۰۰۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۲۰۸
رئیس دانشگاه کاشان: توسعه فرهنگی زیربنای توسعه همه جانبه و پایدار است

رئیس دانشگاه کاشان گفت: توسعه فرهنگی مبناو زیربنای توسعه کشور در تمامی زمینه های علمی اجتماعی و اقتصادی است.

دکتر عباس زراعت در مراسم اختتامیه طرح ضیافت اندیشه اساتید دانشگاه کاشان با قدردانی از برگزار کنندگان این طرح در دانشگاه اظهار امیدواری کرد تا این دوره از کلاس ها با برگزاری کارگاه های دانش افزایی، ارتقاء توان علمی و فرهنگی اساتید این دانشگاه را برای ارائه هر چه بیشتر و بهتر به دانشجو و جامعه را شاهد باشیم.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه مغز متفکر جامعه است، توجه به مقوله فرهنگی را در محیط دانشگاه مورد تاکید قرار داد و افزود:  گام نخست توسعه فرهنگی ، توسعه و ارتقاء سرمایه فرهنگی است.چرا که هنگامی که سرمایه فرهنگی داشته باشیم  می توانیم متعاقب آن به توسعه فرهنگی و توسعه اجتماعی و اقتصادی نیز برسیم.

رئیس دانشگاه کاشان اظهار داشت: تا پویایی فرهنگی نداشته باشیم پویایی اجتماعی نیز نخواهیم داشت و باید این سرمایه ها را در فرد توسعه داد.

وی نقش و رسالت  دانشگاه و اساتید را در توسعه فرهنگی حایز اهمیت دانست و گفت: اگر جامعه را به یک انسان تشبیه کنیم دانشگاه مغز انسان است که اگر مغز درست کار کند دانشگاه نیز درست اهداف خود را دنبال خواهد نمود.

دکتر زراعت دانشگاه را محل تجمع اندیشمندان، استعدادهای نخبگان و جوانان پرشور ومحل عقلانیت بیان کرد و افزود: دانشجویان امانتی در دست ماست که باید سعی نماییم آنها را به درستی بسازیم و تحویل جامعه دهیم تا بتوانند آنها آینده ساز کشور و جامعه باشند.

وی  استادان دانشگاه را الگویی برای جوانان دانشجو دانست و تاکید کرد: استادان دانشگاه نباید خود را منحصر به آموزش و پژوهش کنند و باید ارزش های فرهنگی را مورد توجه قرار دهند و دانشجو را به عنوان یک کارشناس و نخبه پرورش دهند تا از نظر اجتماعی مسئولیت پذیر باشند و مهارت های زندگی و اجتماعی را فرا گیرند.

دکتر زراعت نخبه پروری، مسئولیت پذیری، آشنایی با معضلات جامعه و حل مشکلات آن، آزاد اندیشی، برقراری زمینه مشارکت و کار گروهی و اجتماعی، نظم گرایی، تحمل برخورد با ناملایمات، بالابردن قدرت ابتکار را از جمله وظایف استادان دانشگاه به دانشجویان بیان کرد و افزود: طبق تاکید رهبر معظم انقلاب، استاد دانشگاه باید مربی باشد نه معلم محض.

رییس دانشگاه کاشان  گفتگوی منطقی را یکی از هویت های فرهنگی مدیریت این دوره دانسته و افزود :در هر مدیریتی تلاش می شود یک یا چند هویت فرهنگی بعنوان میراث آن دوره برجای گذاشته شود تا وجه ممیزه آن دوره مدیریتی باشد.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما بر آن است که گفتگوی منطقی و سازنده یکی از هویت های این دوره باشد.بر همین اساس از ابتدای مدیریت اعلام کردیم که نقد منطقی را بعنوان کارشناسی رایگان با دل و جان می پذیریم و دست نقادان را می بوسیم.

دکتر زراعت از جمله فضاهای گفتگو را فضای مجازی بیان کرد و گفت: به این لحاظ فضای مجازی دانشگاه  را آزاد گذاشته و چند گروه متعلق به شوراهای صنفی و همکاران روزانه دهها مطلب منتشر می کنند و بنده شخصا آنها را مطالعه می کنم و موارد قابل پیگیری را به واحدهای مربوطه ارجاع می دهم.حتی از دوستان خواسته ام مطالب را به صورت کاغذی در اختیار اینجانب قرار دهند تا در موارد لازم از آنها استفاده شود مثلا اگر مطلب مفیدی بیان شد که در ارتقای دانشگاه موثر است در پرونده همکار قرار گیرد تا از امتیازات آن بهره ببرد.

وی  از همکاران دانشگاه خواست  چون نام دانشگاه روی این گروهها قرار دارد دوستان در بیان مطالب دقت کنند تا شان همکاران و دانشگاه متعالی بماند مثلا از شوخی های زننده و توهین به دیگران پرهیز گردد.

دکتر زراعت با بیان اینکه یک عضو دانشگاه باید بتواند چند دقیقه گفتگوی منطقی با دیگران داشته باشد و فضای مجازی فرصت خوبی برای تمرین است خاطر نشان کرد: گفتگوی منطقی به چند مقدمه نیاز دارد:تحمل، بکاربردن الفاظ زیبا، خیرخواهی، حسن نیت، زود عصبانی نشدن، مطالب را با مطالعه و اطلاع کافی بیان کردن و ...

 

دکتر زراعت در پایان از اعضای هیات علمی دانشگاه خواست تا ماده 21،22 و 23 آئین نامه استخدامی را مورد مطالعه قرار دهند و فعالیت های خود را در آن راستا ادامه دهند.

وی با بیان اینکه در این مواد حقوق و تکالیفی برای همکاران بیان شده است که از همکاران عزیز می خواهیم علاوه بر حقوق به تکالیف هم توجه شود افزود: مدیریت نیز مانند همکاران مطالباتی دارد که عمدتا در مواد فوق آمده است مانند :۴۰ ساعت حضور فیزیکی در دانشگاه،انجام وظایفی که از سوی مدیریت به عضو ابلاغ می گردد مانند مراقبت در جلسه امتحان و راهنمایی پایان نامه یا حضور در شوراها و...

رئیس دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه مهم ترین نکته ای که متاسفانه در دانشگاهها مغفول مانده است توجه به تربیت دانشجو ست خاطر نشان کرد: وظایف ما منحصر در آموزش و پژوهش یعنی سر کلاس رفتن و مقاله نوشتن نیست بلکه تربیت دانشجو بعنوان یک شهروند خوب، مسوول، منتقد، دارای روابط عمومی عالی و... وظیفه اصلی ماست که نباید از آن غفلت کنیم.اگر ده ساعت از ۴۰ ساعت موظفی را  باید به کلاس برویم   سی ساعت را باید صرف تربیت دانشجو کنیم و مانند پدر یا مادری دلسوز و بعنوان دوست دانشجو برای او وقت بگذاریم.این نکته بسیار مهمی است که متاسفانه مدیران و اعضای هیات علمی دانشگاهها آن را فراموش کرده یا در درجه دوم اهمیت قرار داده اند.

دکتر زراعت با اشاره به اینکه نکته دیگری که در همین رابطه مغفول مانده است رسالت دانشگاهها در قبال جامعه است افزود: دانشگاه موتور محرکه جامعه است، اگر کارخانه ای تعطیل می شود، اگر خانواده ای فرو می پاشد، اگر اعتیاد دامن جوانان را می گیرد و اگر کژی و ناراستی در جامعه رخ می دهد بیانگر آن است که ما دانشگاهیان درست به وظایف خودمان عمل نکرده ایم.همانگونه که حضرت امام فرمودند: اصلاح و فساد جامعه از دانشگاه نشات می گیرد.

دکتر زراعت با تاکید بر اینکه دانشگاه در مسایل فرهنگی باید پیشگام و نه پیرو باشد خاطر نشان کرد:چندی پیش وزارت نیرو از دستگاههای دولتی خواست برای اینکه قطعی برق رخ ندهد و اطفال یا بیماران دچار مشکل نشوند در زمان پیک مصرف یعنی ساعت ۱۱تا ۱۵ صرفه جویی کنند که دانشگاه بعنوان یک اقدام فرهنگی پیشگام شد که البته مشکلاتی را هم برای همکاران در پی داشت اما بعنوان یک اقدام فرهنگی که بر جامعه تاثیر می گذارد قابل ستایش است.

رئیس دانشگاه کاشان در پایان تاکید کرد: اگر می خواهیم توسعه پیدا کنیم باید سرمایه های فرهنگی و اجتماعی را درست تربیت کنیم.سرمایه های ما جوانان ما هستند که امانت در دست ما می باشند.

از خداوند بزرگ بخواهیم ما را در انجام رسالت بزرگی که بر دوش داریم یاری دهد.

 

 


نظر شما :