رئیس دانشگاه کاشان: آیت الله مدنی شخصیت جامع الاطراف بود

۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۴ کد : ۷۰۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۹۶
رئیس دانشگاه کاشان: آیت الله مدنی شخصیت جامع الاطراف بود

رئیس دانشگاه کاشان از آیت الله مدنی به عنوان شخصیت جامع الاطراف یاد کرد و گفت: این عالم ربانی از نظر تعدد و تکثر علوم دینی جامع الاطراف بود و در کار تالیف و تصنیف بسیار کوشا بود و آثاری از خود بر جای گذاشت که نشان دهنده قدرت استنباط وی در مسایل فقهی است.

دکتر عباس زراعت  در مراسم اختتامیه همایش میانچال مدار معرفت ، نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی که در دانشگاه کاشان برگزار شد، از دست اندرکاران برگزاری این همایش قدردانی کرد و اظهار داشت: یکی از سیاست های اصلی دانشگاه ارتباط تنگاتنگ دانشگاه با جامعه،عالمان دینی، مدرسه ها و قشرهای مختلف مردم است.

وی با بیان اینکه توسعه کشور بدون توسعه فرهنگی معنا ندارد خاطر نشان کرد: وظیفه همه ماست که در راستای ارتقای فرهنگی کشور تلاش کنیم.

وی  از دانشگاه ها به عنوان مغز جامعه نام برد و گفت: اگر دانشگاه خوب کار کند بقیه دستگاه ها در جامعه نیز به نیکی کار خود را انجام می دهد.

رئیس دانشگاه کاشان یکی از اولویت ها را توجه به الگوهای فرهنگی و سرمایه های فرهنگی دانست و افزود: عالمان دینی از سرمایه های کشور هستند و برگزاری اینگونه همایش ها در راستای پاسداشت معرفی این الگوها به جامعه بسیار تاثیرگذار است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه ‌ها در جامعه منزوی شده و خود را در این زمینه ملزم نکرده اند، تصریح کرد: وظیفه ما این است که ارتباط را بیشتر کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین همایش‌هایی در فضای علمی دانشگاه تلاش علما و فقها در راه علم و دانش را معرفی می‌کند گفت: این معرفی می تواند برای نسل جوان الگوساز و  سازنده و روشنگر راه آینده آنها باشد.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: توجه به بزرگان فرهنگی جامعه را به رشد و تعالی سوق می‌ دهد و برگزاری چنین همایش هایی بیانگر توجه و ارج نهادن به بزرگان فرهنگی است.

رئیس دانشگاه کاشان با بیان اینکه دانشگاه به این الگوها نیاز دارد اظهار امیدواری کرد تا با برگزاری اینگونه همایش ها سعی شود الگوهای فرهنگی و دینی منطقه کاشان هر چه بیشتر به نسل جوان معرفی شود.

آیت الله حاج آقا رضا مدنی کاشانی در بیست و سوم محرم الحرام سال 1321 هجری قمری در کاشان دیده به جهان گشود.

پدر این عالم وارسته آیت الله «عبدالرسول مدنی» از علمای بزرگ زمان خود و والده مکرم ایشان دختر عالم بزرگ آیت الله «ملا حبیب الله شریف» بوده است.

«براهین الحج الفقها والحجج»، «القصاص الفقها والخواص»، «کتاب الدیات»، «فرائض المقلدین» (رساله عملیه)، «کتاب الخلافه» ، «مناسک حج»، «آل محمد کیست»، «ولایت فقیه اصول مذهب شیعه» ، «کشف الاستار» و «کشف الحقایق» از جمله آثار ارزشمند این عالم ربانی است.

وی پس از سال ها مجاهدت در راه علم، تقوی و خدمت به خلق خدا در سن 93 سالگی در پنجم تیر1371 هجری شمسی برابر با 24 ذیحجه 1412 هجری قمری دعوت حق را لبیک گفت و در جوار بقعه «پنجه شاه» کاشان به خاک سپرده شد.

 

 


نظر شما :