همایش میانچال، مدار معرفت در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۳ کد : ۷۰۰۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۷۰۱
همایش میانچال، مدار معرفت در دانشگاه کاشان برگزار شد

مراسم اختتامیه همایش میانچال، مدار معرفت ، نقش مسجد و مدرسه علمیه آیت الله العظمی مدنی کاشانی در انقلاب اسلامی روز چهارشنبه با حضور جمعی از روحانیان، استادان حوزه و دانشگاه و برخی مسئولان محلی در دانشگاه کاشان برگزار شد.

استاد حوزه علمیه قم در این همایش، فقیه و فقاهت را دارای جایگاه مهم و با عظمت دانست و گفت: فرهنگ الهی و خدایی فرهنگ خاصی است که فقیه پرورش و تحویل جامعه می دهد.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی نیکویی، نداشتن بی تابی در برابر مشکل ها، بخشش و قیام برای گرفتن حق مومن را از جمله ویژگی های اخلاقی اخلاق انبیاء ذکر کرد و گفت: هر جا عالم را ارزش دادند کارشان از نظر معنوی و دنیایی به نتیجه رسیده است.

وی به جایگاه فقه در اسلام اشاره کرد و افزود: عالم، عارف، مفسر، متکلم، فیلسوف در هر برنامه علوم انسانی بخواهند صاحب نظر باشند باید فقیه باشند.

آیت الله احمدی فقیه بااشاره به اینکه بیش از 30 معنا برای فرهنگ در کتب لغات ذکر شده است افزود: فقیه باید جامع الشرایط باشد  که همه علوم را بشناسد، استنباط، آشنایی با ام الکتاب و اطلاع از لوح محفوظ داشته و تسلیم محض اراده خداوند باشد..

وی از آیت الله مدنی به عنوان فقیهی با خصلت های ویژه فقهی یاد کرد و اظهار داشت:  مدرسه میانچال کاشان به عنوان مرکز علم و معرفت است و طلبه‌های جوان باید به این مکان توجه داشته و به تاسی از آیت الله مدنی کاشانی بدنبال دانش و علم آموزی بروند.

به‌گفته‌وی،وجود این عالم افتخاری برای کاشان و الگویی در علم و تقوا و فقاهت برای اهل قلم، بیان و طلاب علوم دینی است.

ایت الله جعفر سبحانی به مناسب این همایش در پیامی  به این همایش با بیان اینکه علمای ما بر دو دسته هستند، تصریح کرد: برخی علما با قلم کار می‌کنند و قلم آن‌ها کارگر است اما اهل بیان و تدریس نبودند اما گروه دیگری هستند که اهل بیان و تدریس هستند و قلم آن‌ها کاربرد زیادی ندارد اما در این میان برخی علما وجود داشتند که هر دو مطلب دارند و مسلح به هردو سلاح هستند و علامه شیخ مفید از جمله این علما است.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه آیت الله مدنی کاشانی به سلاح قلم و بیان تجهیز بودند، ابراز داشت: این عالم کاشانی نیز در حوزه علمیه طلاب را تربیت کرده و همچنین با قلم خود به اسلام و مسلمانان خدمت می‌کردند و در حقیقت این عالم مظهر هر دو نعمت بیان و قلم هستند.

آیت الله سبحانی ضمن اشاره به آثار آیت الله مدنی و ویژگی‌های اثر این عالم کاشانی بیان کرد: در حقیقت در باب معارف و فقه اهل قلم است و اگر بخواهیم درباره شخصیتی قضاوت کنیم باید به آثار او مراجعه کنیم و ساخت مدرسه توسط آیت الله مدنی نشان‌دهنده جایگاه علمی او و آثار آیت الله مدنی نیز نشان دهنده مغز فکری این عالم ربانی است.

همایش میانچال مدار معرفت با موضوع نقش مسجد و مدرسه علمیه  آیت‌الله مدنی کاشانی در قالب شب شعر، نشست هنری و آیین اختتامیه در کاشان برگز ار شد.

ارایه گزارش دبیر محمد مدنی همایش، اجرای گروه تواشیح یاسین،پخش پیام تصویری آیت الله سبحانی در خصوص شخصیت آیت الله مدنی، تجلیل از بیش از نیم قرن مجاهدات ماندگار اجتماعی، فرهنگی یادگار بیت فقاهت و مرجعیت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا محمد مدنی، نمایش فیلم مستند داستانی مکتب معرفت، برگزاری نمایشگاه عکس،کتاب،تابلو در حاشیه همایش، اهدای کتاب ویژه نامه همایش با عنوان مناره و پرده برداری از سردیس آیت العظمی مدنی کاشانی از جمله برنامه های این آیین اختتامیه بود.


( ۱ )

نظر شما :