وزیر علوم: دانشگاهها باید کارآفرین و جامع نگر باشند

۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۱:۲۰ کد : ۶۹۰۲ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۶۳۱
وزیر علوم:  دانشگاهها باید کارآفرین و جامع نگر باشند

    

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاهها باید کارآفرین ، جامع نگر و بتوانند تولید ثروت کنند.

دکتر محمد فرهادی در دانشگاه کاشان  توجه به دوره های کارآموزی، کارورزی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: وزارت علوم هم برای توسعه کارآفرینی در دانشگاه ها با جدیت برنامه ریزی هایی را برای بازبینی و بازنگری برنامه های درسی، توجه به دوره های آموزشی، دوره های کارآموزی و کارورزی را در دانشگاه ها در دستور کار دارد.

وی افزود: در صدد هستیم تا در برنامه ششم توسعه آموزش های مهارتی را داشته باشیم و150 هزار نفر باید  از فارغ التحصیلان دوره های کارورزی را گذرانده باشند.

دکتر فرهادی ایجاد شرکت های دانش بنیان را از دیگر برنامه های دردست اقدام وزارت علوم بیان کرد و افزود: بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفته که یک هزار شرکت در پارک های علم و فناوری مستقر هستند که 38 مورد از آنها فعال هستند و بیش از 30 هزار فارغ التحصیل دانشگاهی نیز در این شرکت‌ها مشغول به کار هستند.

وزیر علوم رشد  علمی ایران را مثبت ارزیابی کرد و افزود:  تولید علم ایران در سال 2016 نسبت به 2015 رشد 18 درصدی داشته است و رتبه نخست در 25 کشور تولید کننده علم دنیا داریم.

وی خاطر نشان کرد: کیفیت تولید علم در 15 سال اخیر رشد خوبی داشته است و میزان تولیدات علمی از 216 مورد در سال 2015 به 368 در سال 2016 رسیده که رشد 70 درصدی داشته است.

دکتر فرهادی افزود:در سال 2017 در نظام رتبه بندی لایدن 18 دانشگاه جزء 900 دانشگاه برتر دنیا قرار گرفتند که امید است در آینده دانشگاه های بیشتری در این نظام رتبه بندی قرار گیرند.

وی ارتباط دانشگاه با صنعت را لازم دانست و خاطر نشان کرد: با وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت هایی صورت گرفته برای برگزاری دوره های کارآموزی و  حمایت از پایان نامه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا و گذراندن دوره های پسا دکتری  در صنعت که تاکنون 60 فرصت مطالعاتی دریافت شده که اساتید دوره های پسا دکترای خود را در صنعت بگذرانند.

دکتر فرهادی ایجاد مراکز نوآوری و تجاری سازی در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت:112 مرکز نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های کشور راه اندازی شده و این نوید می‌دهد که دانشگاه‌ها باید به این سمت حرکت کند .

 وی ارتباطات بین المللی را ازدیگر موارد لازم در دانشگاه ها دانست و اظهار داشت:  در همین راستا 9 دانشگاه کشوردوره های مشترک دکترا را با دانشگاه‌های برتر دنیا راه اندازی کرده اند.

وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری  با 230 پروژه تحقیقاتی مشترک با شرکت‌های خارجی داخل ایران اشاره کرد و افزود: 8.5 میلیون یورو قراردادهای تحقیقاتی با اتحادیه اروپا منعقد شده است.

دکتر فرهادی خاطر نشان کرد: در سال 95 بیش از 2800 فناوری در مراکز رشد و پارک‌های فناوری تولید شده و 225 مورد نیز صادر شده است که برای تولید انبوه باید بیشتر کار شود.

دکتر فرهادی تجهیز آزمایشگاهها را از دیگر موارد نکته اساسی در دانشگاهها بیان کرد و افزود:  131 آزمایشگاه مرکزی در کشور در حال تجهیز است و 10 مرکز به عنوان مرجع در سال جاری طبق برنامه‌های صورت گرفته تا اعتبار دولت و با مشارکت ژاپن تجهیز می‌شوند و در این عرصه نیز خیرین مشارکت قابل تقدیری داشته‌اند.

وی نقش خیرین در توسعه علمی کشور حایز اهمیت دانست و گفت: دانشگاه کاشان در جذب خیرین رتبه نخست در کشور داشته است.

وی به  61 بنیاد حامیان علم و فناوری در سراسر دانشگاه‌های کشور اشاره کرد واظهار داشت: از نظر فضای کاربردی 2 میلیون متر مربع خیرین فضاهای مختلف آموزشی و رفاهی ویژه دانشگاه ها ایجاد کرده اند.

وزیر علوم، دانشگاه کاشان را از دانشگاههای پیشرو در توسعه علمی خوب ارزیابی کرد و افزود: دانشگاه کاشان در بسیاری موارد پیشتاز بوده در همکاری بین المللی و جذب دانشجویان خارجی رتبه اول را دارد و امید است شاهد رشد بیش از پیش این دانشگاه در تمامی عرصه ها به خصوص بین المللی  باشیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور افتتاح و بهره برداری و شروع عملیات اجرایی 8 طرح آموزشی به دانشگاه کاشان سفر داشتند.


نظر شما :