وزیر علوم: ۵۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند

۱۴ خرداد ۱۳۹۶ | ۰۰:۴۲ کد : ۶۹۰۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۵۸۵
وزیر علوم: ۵۲ هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 52 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند.

دکتر محمد فرهادی در جمع خبرنگاران در کاشان  از جمله برنامه های دولت تدبیر و امید  در آموزش عالی را پیگیری و هماهنگی جهت تسهیل پذیرش جذب دانشجویان خارجی در کشور بیان کرد و افزود: با توجه به ظرفیت صندلی خالی در دانشگاه ها اقدامات زیادی در قالب انعقاد تفاهم نامه هایی  با کشورهای خارجی و هماهنگی‌های لازم با وزارت خانه‌های کشور و امور خارجه و سایر ارگان‌های مربوطه انجام شده تا پذیرش دانشجویان تسهیل یابد.

فرهادی به پذیرش حدود 5 هزار دانشجوی خارجی در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: با جذب این تعداد دانشجوی خارجی مجموع آن‌ها به 52 هزار دانشجو می‌رسد که در مقاطع تحصیلی مختلف از کارشناسی تا دکتری در دانشگاه‌های کشور پذیرفته شده‌اند.

وی تقویت و تامین زیرساخت‌های علمی و تجهیز آزمایشگاه ها را از دیگر اقدامات وزارت علوم بیان کرد و افزود: ده مرکز آزمایشگاه مرکزی منطقه‌ای با اعتباری در قالب بودجه ریالی و ارزی پیش بینی شده است تا آزمایشگاه ها تجهیز شوند.

وی به ارائه تسهیات به دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: دانشجویان دکتری ما نیز تسهیلاتی در قالب وام‌های دانشجویی به میزان بالغ بر 110 میلیارد تومان در سال جاری به آن‌ها اعطا می‌شود و می‌توانند از هم اکنون ثبت نام کنند و دانشجویان دکتری هر سه ماه یک بار بالغ بر دو میلیون تومان تسهیلات دریافت خواهند کرد.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزایش رشته های بین رشته ای را از دیگر فعالیت های وزارت علوم عنوان کرد و افزود: آمایش آموزش عالی نیز برخی از مراحل آن انجام شده و برخی دیگر نیز در حال انجام است.

وی با بیان اینکه همه دانشجویان ما در رشته‌های کاربردی، عملی، فنی و مهندسی باید دوره‌های کارآموزی را طی کنند، اذعان داشت: تعداد واحدهای درسی دانشجویان کاربردی، عملی، فنی و مهندسی اضافه شده و باید حداقل 6 واحد در واحدهای صنعتی دوره بگذرانند.

دکتر فرهادی خاطر نشان کرد: برای تعدادی دانشجویان کارآموزی و فرصت مطالعاتی در صنعت فراهم شده و بیش از 60 شرکت اعلام آمادکی تموده اند که اساتید و دانشجویان فرصت های مطالعاتی خود را در صنعت بگذرانند.

وزیر علوم ایجاد شرکت های دانش بنیان در دانشگاه ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: طی ابلاغیه‌ای دانشگاه ها می توانند شرکت‌های دانش بنیان احداث کنند و وجود مرکز نوآوری و تجاری سازی دانشگاه کاشان نیز نمونه‌ای از این شرکت‌های دانش بنیان است و انتظار می‌رود سالانه 5 الی 6 هزار نفر فارغ التحصیل در این مراکز مشغول به کار شوند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به منظور شرکت در مراسم افتتاح و شروع عملیات اجرایی 8 طرح آموزشی پژوهشی به دانشگاه کاشان سفر داشتند.

ادای احترام به شهدای گمنام و شرکت در مراسم ضیافت کریمان از دیگر برنامه های دکتر فرهادی به دانشگاه کاشان بود.

 


( ۱ )

نظر شما :