نخستین همایش سراسری اخترشناسی شیخ‌بهایی در دانشگاه کاشان برگزار می‌شود

۲۱ اسفند ۱۳۸۷ | ۱۷:۳۲ کد : ۶۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۹۹۸

 

 

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان، از برگزاری نخستین همایش سراسری اخترشناسی شیخ‌بهایی در این دانشگاه خبر داد.

ا.صفایی افزود: با توجه به سال 1431 هجری قمری، چهارصدمین سال درگذشت دانشمند، فیلسوف، منجم و ریاضی‌دان و عارف مشهور شیخ‌بهایی و اینکه رصدخانه دانشگاه کاشان یکی از مجهزترین رصدخانه‌هاست این همایش در نیمة دوم اردیبهشت سال 88 در این دانشگاه برگزار می‌شود.

وی، هدف از برگزاری این همایش را معرفی هرچه بهتر شخصیت شیخ‌بهایی، آشنایی با آثار ایشان در مورد اخترشناسی، تشویق و ترغیب دانشجویان به علم نجوم و اخترشناسی ذکر کرد.

به گفته وی، این همایش یک روزه با محورهای سازه‌های رصدی، کیهان‌شناسی، نجوم قدیم، ابزار قدیم و بناهای نجومی برگزار می‌شود.

دبیر برگزاری این همایش اظهار داشت: سخنرانی، برگزاری کارگاه آموزشی اسطرلاب، برپایی نمایشگاه‌هایی از ادوات نجومی، زیباشناسی نجومی و تجهیزات نجومی، نمایشگاه کتاب از جمله برنمه‌های این همایش است.

ا.صفایی با اشاره به اینکه در این همایش تمام علاقمندان به علم نجوم از سراسر کشور می‌توانند شرکت کنند، ابراز امیدواری کرد تا برگزاری این همایش ملی، مقدمه‌ای برای جشنواره‌های بین‌المللی باشد.

بهاءالدین عاملی که نامش محمدبن عزالدین حسین بن عبدالصمد جیعی عاملی حارئی همدانی معروف به شیخ‌بهایی است در غروب روز پنجشنبه هفدهم ذی‌الحجه سال 953هجری قمری (925ش و 1546 میلادی) در شهر بعلبک لبنان متولد شد و بعدها ستاره تابناک آسمان علوم، ریاضی، نجوم، ادبیات، فقه و مهندسی گردید.

 

 


نظر شما :