راه اندازی مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی دانشگاه کاشان

۲۰ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۱ کد : ۶۷۰۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۲۱۱۶
راه اندازی مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی دانشگاه کاشان

 

مصاحبه با جناب آقای دکتر مهران سهراب زاده سرپرست راه اندازی مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی دانشگاه کاشان

هدف از تاسیس مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی چیست و دانشگاه کاشان چه مقاصدی را در این طرح مد نظر قرار داده است؟

 قبل از هرنکته باید عرض کنم ریاست محترم دانشگاه کاشان که مبتکر و بانی این اقدام می باشند معتقد است که  تربیت صحیح فرزندان هیچ‌گاه بدون آموزش خانواده‌ها و مشارکت خانواده‌ها در امر تربیت میسر نخواهد شد. برنامه ریزی برای بانوان خانه دار همواره مورد تاکید  مقام معظم رهبری نیز قرار داشته است، از اینرو برنامه ریزی فرهنگی و آموزشی در این زمینه مسئولیت مضاعفی را بر عهده دستگاههای ذیربط  از جمله دانشگاه می گذارد .

  بدون هرگونه تردیدی  خانواده‌، نخستین، مهم‌ترین‌ واصلی‌ترین‌ پرورشگاه‌ و آموزشگاه‌ فرد محسوب‌ شده و یکی‌ از نهادهای‌ اصلی و تاثیر گذار آموزشی‌ و پرورشی‌ جامعه‌ تلقی می شود.  لذا داشتن‌ هرگونه‌ انتظاری‌ از کودکان و نوجوانان‌ بدون ‌توجه‌ به‌ مسئولیت‌ها و نقش‌های‌ افراد تاثیر گذار نظیر خانواده‌، در این فرایند  انتظاری‌ عبث‌ و بیهوده‌ خواهد بود. از سوی دیگر همه ما واقف هستیم که  بنیان و اساس‌ یک‌ جامعه‌ سالم‌ را خانواده‌های‌ سالم‌ می‌سازد.و متعاقبا خانواده‌ ای سالم‌ است‌ که‌ قادر باشد نسلی با ایمان و انسان هایی‌ سالم‌ و اخلاق مدار و مومن  در خود پرورش‌ ‌دهد. از اینرو خانواده‌ سالم‌، خانواده‌ای‌ است‌ که‌ به‌ نیازهای‌ همه‌جانبه اعضای‌ خود در گستره‌ حیات‌ توجه‌ دارد و سعی‌ می‌کند به‌ انتظارها و نیازهای‌ آنان‌ به‌ شیوه‌های‌ درست‌ پاسخ‌ دهد. چنین  خانواده‌ای‌ در اندیشه‌ پرورش‌ انسان‌های‌ متقی، نظم پذیر، خلاق، آگاه و عدالت جو و ظلم ستیز است یعنی پرورش جوانانی تکامل یافته که  به‌ رشد همه‌جانبه‌ نائل‌ شده باشند. بدیهی‌ است‌ برای‌ نائل‌ شدن‌ به‌ رشد همه‌جانبه‌ نیاز به‌ آموزش‌ همه‌جانبه‌ است‌. بی‌شک‌ علت‌ها را در درجه‌ نخست‌ در خانواده‌ و در رابطه‌ با مثلث‌ مهم‌ پدر و مادر و فرزند و در قدم‌ بعدی‌ در مدرسه‌ و در رابطه‌ با معلمان‌ و مربیان‌ و سپس‌ در عرصه جامعه‌ باید موردپیگیری قرارداد. در این زمینه  دانشگاه کاشان در راستای اهداف سند چشم انداز دانشگاه که برقراری تعامل همه جانبه با جامعه را در صدر اهداف خود قرار داده است اولین گام نظام مند خود را به بهره گیری اقشار مختلف جامعه از توانمندی ها و قابلیت های علمی و اموزشی دانشگاه در قالب تاسیس مرکز اموزش های خانواده و حقوق شهروندی اختصاص داده است تا از طریق اجرای طرح هایی نظیر طرح  تربیت فرزند و اموزش خانواده برای بانوان خانه داربه لطف پروردگار به این وظیفه مهم نایل شود.

این مرکز در شروع فعالیت خود بیشتر بر روی چه اهدافی تمرکز نموده است؟

 اهداف متعددی را برای فعالیت های این مرکز مد نظر قرار داده ایم که از جمله می توان به نکات ذیل اشاره نمود:

الف –  ارتقای سطح کیفی دانش تربیتی زنان خانه دار و تعالی باورهای دینی و تقویت و تحکیم نهاد مقدس خانواده

ب -  کمک به بهبود روابط متقابل اعضای خانواده و مقابله با تنش و رفع آن در محیط خانواده و توجه به  راهبردهای اساسی برای تقویت آستانه تحمل والدین، عزت نفس کودکان، خود پنداره مثبت و اعتماد به نفس در ببن اعضای خانواده

پ – بهره گیری شهروندان از آموخته های علوم مختلف نظیر روانشناسی، علوم تربیتی، معارف اسلامی در مورد تربیت فرزند بویژه برای زنان شاغل، تکالیف زنان نسبت به فرزندان جوان و نوجوان و متقابلا تکالیف فرزندان نسبت به مادران شاغل

ت – همچنین آشنا ساختن خانواده های معزز کاشانی با مبانی، اصول حقوق و تکالیف شهروندی به ویژه از منظر مکتب متعالی اسلام

ث–ترویج اصول تربیتی فرزند از دیدگاه اسلام و آموزش نحوه مقابله  با مشکلات تربیتی فرزندان و واکسینه کردن انها در برابر پدیده های نوظهوری نظیر اثار مخرب برخی از فضاهای مجازی ، اعتیاد فرزندان و دوستی های ناسالم

ج – اگاه سازی در زمینه بهداشت روان، معیارها و ملاک های ازدواج موفق، راه های پیشگیری و حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی زندگی زناشویی

آیا در زمینه توانمند سازی بانوان و بهره گیری از ظرفیت ها و استعدادهای انها نیز برنامه ای دارید؟

مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی با مراجعه به خانواده ها و انجام نظر سنجی علمی در سطح شهر کاشان مطالبات مهم بانوان کاشانی را در خصوص فعالیت های این مرکز جویا شده است که پس از استخراج دیدگاهها و نظرات پاسخگویان متوجه شدیم که در کنار آموزش های خانواده و تعمیق دانش عمومی و تربیتی و اعتقادی موضوع حرفه آموزی و کسب مهارت های فنی نیز در حال حاضر جزو درخواست های جدی و اساسی بانوان و خانواده های معزز کاشانی است که در این رابطه حدود 15 برنامه حرفه آموزی که بیش از سایر پیشنهادها مورد توجه و استقبال پاسخگویان قرار گرفته است در صدر برنامه های آتی مرکز گنجانده شده اند.

جنابعالی در ابتدای صحبت هایتان به بحث آموزش حقوق شهروندی اشاره داشتید می توانم بپرسم در این زمینه مرکز شما چه برنامه هایی را مورد مطالعه و توجه قرار داده است؟

 با کمال میل باید عرض کنم یکی از مسائل مهمی که در رابطه با مفهوم شهروند و حقوق شهروندی وجود دارد این است که چگونه می توان آن را تعلیم و آموزش داد تا بر این اساس شاهد اجرای صحیح آن در جامعه و شناخت وظایف و تکالیف مبتنی بر آن بود. در نتیجه آشنایی با شهروند و حقوق شهروندی نیز از جمله مهارتهایی است که برای استقرار جامعه مشارکت جو و قانونمدار باید مورد توجه قرار گرفته و آموزش داده شود تا از این طریق  افراد  حقوق، تکالیف و مسئولیتهای شهروندی را در فرابگیرند و بتوانند  نظام نماینده –شهروند را (که نظامی عادل و قانونمند محسوب می شود) بنا نمایند؛ نظامی که افراد جامعه در آن حق آزادی، حق مشارکت، حق انتخاب و حق اظهار نظر را داشته باشند. در واقع  آموزش حقوق شهروندی شامل  پرورش قابلیتهایی در افراد است که انها را قادر می سازد تا با دیگر اعضای جامعه همزیستی اجتماعی سالمی برقرارنمایند. در واقع فرد با آموزشهایی که در زمینه حقوق شهروندی دریافت می کنند به فردی مستقل که دارای حس مسئولیتهای اخلاقی و اجتماعی رشد یافته ای را شامل می شود  تبدیل می شود و به صورت عضو سودمندی برای جامعه درآید. به همین دلیل آشنا شدن با این حقوق و ضرورت آموزش آنها به شهروندان، مزایای زیادی می تواند داشته باشد. بنابراین آموزش حقوق شهروندی را می توان یکی از اهداف اصلی و مهم مرکز در کنار آموزش های تربیتی و اخلاقی خانواده محسوب نمود.

آیا مراکز و نهادهایی هم در این ارتباط  با شما همکاری دارند؟

در داخل دانشگاه این مرکز زیر نظر مستقیم ریاست محترم دانشگاه و با بهره گیری از رهنمودهای ایشان فعالیت می نماید در کنار ان مدیریت محترم دانشکده آموزش های الکترونیک و ازاد دانشگاه و مدیریت محترم دانشکده پردیس خواهران همکاری نزدیک و منسجمی با مرکز خواهند داشت و برنامه های مرکز با مشاوره این عزیزان صورت می گیرد. قدر مسلم رهنمودهای حضرت آیت الله نمازی نماینده محترم مقام معظم رهبری، و امام جمعه کاشان در این راستا بسیار راهگشا خواهد بود و امیدواریم معظم له ما را از تذکرات و رهنمودهای ارزنده خویش بهره مند نمایند.

 در خاتمه لطفا در خصوص فعالیت ها و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت مرکز نیز توضیح دهید

 فعالیت مرکز در کوتاه مدت  شامل دو بخش اصلی خواهد بود :

الف – برگزاری دوره های آموزشی سطح یک شامل اموزش ها و دروسی که طول دوره انها حداقل یک هفته و حداکثر یک ماه پیش بینی شده است.

ب – برگزاری دوره آموزشی سطح دو شامل کارگاههای اموزشی 6 الی 8 ساعته کوتاه مدت

مرکز از دادن مدرک دانشگاهی معذور است ولی برای شرکت کنندگان گواهی حضور در دوره ها و  کارگاه ها را با قید مدت زمان دوره اعطا خواهد کرد. البته با صحبت هایی که ریاست محترم دانشگاه با معاونت محترم آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری داشته اند این قول را از ایشان گرفته اند که در اینده بتوانیم دوره های کاردانی را برای بانوان محترم برگزار نماییم. مسلما افرادی در اولویت پذیرش برای این مقطع قرار می گیرند که پیشتر در دوره ای سطح1 و2 با مرکز همکاری داشته اند.

مکان و محل برگزاری کلاس های آموزشی مرکز : دانشکده پردیس خواهران دانشگاه کاشان واقع در جاده کمربندی تقاطع خیابان طالقانی مستقر است و داوطلبان با مراجعه به دفتر مرکز از خدمات و برنامه های مرکز مطلع خواهند شد.

برنامه های اولین دوره مرکز آموزش های خانواده و حقوق شهروندی  دانشگاه کاشان:

/file/download/news/1491728415-.docx

 

 


نظر شما :