رییس دانشگاه کاشان: رسالت اصلی دانشگاه تربیت انسان اخلاق مدار است

۰۸ اسفند ۱۳۹۵ | ۱۵:۳۷ کد : ۶۶۴۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۶۱
نشست پرسش و پاسخ با رئیس و مسئولان دانشگاه
رییس دانشگاه کاشان: رسالت اصلی دانشگاه تربیت انسان اخلاق مدار است

رییس دانشگاه کاشان گفت: در سند راهبردی دانشگاه رسالت اصلی تربیت انسان اخلاق مدار است.

دکتر عباس زراعت در نشست با کارمندان دانشگاه، ارزش گذاشتن به این رسالت در محیط دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: اگر سند اخلاقی برای خود تعریف کنیم و به عنوان ستونی استوار بر این سند اخلاقی تکیه کنیم بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سند اخلاقی منظور منشور اخلاقی  و عهدنامه اخلاقی است افزود: منشور اخلاقی یعنی مسئولیت های دانشگاه در برابر محیط داخلی وخارجی و عهدنامه اخلاقی منظور مسئولیت اعضای دانشگاه نسبت به دانشگاه و دیگران است که این سند، اخلاق حرفه ای را برای ما تعیین می کند.

وی خاطر نشان کرد: اخلاق حرفه ای، مسئولیت پذیری ما در زندگی شغلی است که به مسئولیت اعضاء استاد، کارمند و دانشجو بر می گردد و در زندگی اگر به این مسایل توجه کنیم یعنی مسئولیت ها را درست انجام داده ایم.

رییس دانشگاه کاشان با بیان اینکه علاوه بر اینکه اعضای سازمان مسئولیت دارند خود سازمان نیز مسئولیت اخلاقی نسبت به محیط داخلی ومحیط بیرونی دارد افزود: دانشگاه سازمانی بسیار پیچیده و با بقیه سازمان ها به لحاظ محیط درونی و محیط بیرونی تفاوت زیادی دارد.

وی اعضا دانشگاه شامل اساتید، کارمندان، مدیر و دانشجو را ارکان اصلی دانشگاه عنوان کرد و گفت: اگر مسئولیت حرفه ای خود را در برابر اینها به درستی انجام دادیم موفق خواهیم بود.

دکتر زراعت با تاکید بر اینکه رفتار اخلاقی ما باید رفتاری باشد که منافع دیگران را تامین کند افزود: اگر رفتار ما حقوق افراد را تضییع کرد رفتار  ضداخلاقی می شود و اگر رفتار ما منافع دیگران را تامین نکرد رفتار غیراخلاقی می شود.

وی اظهار کرد: مهمترین رکنی که در اینجا باید توجه کرد و در تمام مسایل اخلاقی به آن توجه شود اصل تقدم رفتار درون شخصی نسبت به برون شخصی است بدین معنا که تا ما خودمان را نسازیم نمی توانیم دیگران را بسازیم و انسان تا کرامت خودش را نشناسد و نسبت به خودش صداقت نداشته باشد نمی تواند کرامت دیگران را هم پاس بدارد.

دکتر زراعت خاطر نشان کرد: دانشگاه بر خلاف دیگر سازمان ها، میدان عمل هویت ها و گروه های متکسر است که در این محیط تشکل های اساتید، کارمندان و دانشجویان با دیدگاههای متفاوت و متعارض وجود دارد که مدیریت دانشگاه باید نخ تسبیح این دانه های متفاوت و متعارض باشد.

وی رکود و بحران اقتصادی را از دیگر مشکلات موجود برای اداره دانشگاه بیان کرد و افزود: برای عبور از این بحران باید صبر و اقتصاد مقاومتی را پیشه سازیم.

رییس دانشگاه کاشان تثبیت جهش های گذشته را از دیگر موارد برای حل مشکلات دانشگاه عنوان کرد و گفت: آنچه که مورد تاکید ماست جلب مشارکت همگانی و هم اندیشی همگانی در تمامی زمینه هاست.

وی با بیان اینکه نظام سلسله مراتبی در دانشگاه جواب نمی دهد افزود: همه مجموعه کارکنان دانشگاه مدیرهستند و برای توسعه دانشگاه باید راهکار و طرح هایی ارائه دهند.

در این نشست کارکنان به صورت کتبی و شفاهی سوالات خود را  ارائه و توسط رییس ومعاونین اداری مالی و طرح و توسعه دانشگاه پاسخ داده شد.


( ۱ )

نظر شما :