گروه استهلال ماه شوال در رصدخانه دانشگاه کاشان تشکیل شد

۰۹ مهر ۱۳۸۷ | ۱۶:۱۳ کد : ۵۶۵ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۲۲۹

 

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان گفت: جهت رؤیت هلال ماه شوال گروه استهلال از صبح روز سه‌شنبه در رصدخانه نیاسر این دانشگاه مستقر شده است.

مهندس ایرج صفایی افزود: براساس هماهنگی انجام شده در روز جمعه با ستاد استهلال استان اصفهان قرار شد که گروه‌هایی در قسمت‌های شهر اصفهان، شمال، جنوب و شرق و غرب استان جهت استهلال ماه شوال تشکیل شود.

وی اظهار داشت: رصدخانه نیاسر دانشگاه کاشان در قسمت شمال استان اصفهان همراه با گروه شش نفره این رصدخانه و گروه انجمن نجوم اختران آران و بیدگل با استفاده از ابزارهای نجومی رؤیت هلال ماه را بر عهده دارند.

به گفته ایشان، رصد هلال ماه با استفاده از دو روش رصد هلال در روز و سبک سنتی انجام می‌شود که اولویت و بهترین روش استفاده رصد هلال در روز است.

وی یاد آور شد: روش رصد هلال در روز با استفاده از تلسکوپ‌های تمام اتوماتیک 16 و 12 اینچی  پنج اینچ انکساری و دوربین‌های دوچشمی این رصدخانه از ساعت هشت و 45 دقیقه صبح به فاصلة زمانی هر نیم ساعت انجام می‌شود.

کارشناس رصدخانه دانشگاه کاشان، احتمال رصد ماه شوال در امروز را زیاد دانست و گفت: جدایی زاویه‌ای بین کرة ماه و خورشید از صبح تا عصر 14 تا 15 درجه خواهد بود که با مرور زمان این فاصله زیاد و ضخامت هلال بیشتر قابل مشاهده می‌شود.

به گفته وی، در زمان غروب خورشید این زاویه بین کرة ماه و خورشید حدود 15 درجه به سمت چپ و ارتفاع ماه سه درجه خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با استفاده از روش رصد ماه به سبک سنتی فاصله زمانی برای رصد کم و به جهت شرایط نامساعد جوی، وجود غبار و آلودگی هوا تأثیر منفی بر رصد وجود دارد. برای رؤیت هلال ماه در غروب امروز امام جمعه شهرستان آران و بیدگل، اعضاء شورای اسلامی و جمعی از مسئولان شهرستان کاشان و آران و بیدگل حضور دارند.

 


نظر شما :