احراز مقام دوم رقابت‌های صوفی از سوی نماینده رصدخانه دانشگاه کاشان

۱۶ شهریور ۱۳۸۷ | ۱۲:۲۴ کد : ۵۵۹ اخبار دانشگاه معاونت پژوهشی
تعداد بازدید:۲۰۱۵

مجید قهرودی نماینده رصدخانه دانشگاه کاشان در دومین دوره مسابقات نجومی صوفی حایز رتبه دوم کشوری شد.

کارشناس رصدخانه دانشگاه با اعلام این خبر افزود دومین دوره این مسابقات نجومی از سوی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران روزهای هفتم و هشتم شهریور ماه جاری با حضور 60 منجم آماتور از سراسر ایران در لاویز زاهدان برگزار شد.

مهندس ایرج صفایی افزود: انجمن نجوم ایران سالانه به برگزاری این مسابقات می‌پردازد که منجمان آماتور با ابزار رصدی خودشان که شامل تلسکوپ‌های آماتوری یا دوربین‌های دوچشمی متوسط و بزرگ می‌شود اقدام به رصد اجرام آسمانی می‌نمایند.

وی گفت: در این مسابقات آنچه موجب می‌شود رصدگران تعداد بیشتری از فهرست مشخص‌شده را در زمان محدود رصد نموده و به تأیید داور برسانند شناخت ایشان از آسمان و سرعت عمل و مهارت در بکارگیری ابزار رصدی است.

بر این اساس فهرست اجرام مشخص شده برای رصد، در این دوره از رقابت‌ها 154 جرم سماوی شامل ستارگان و اجرام عمق آسمان بودند که تیمور سیف‌الهی از تهران با رصد 152 جرم و مجید قهرودی از رصدخانه دانشگاه کاشان با رصد 150 جرم حایز رتبه‌های اول و دوم شدند.

شایان ذکر است مسابقات صوفی به نام منجم شهیر ایرانی عبدالرحمن صوفی به این نام مشهور است.

این منجم که حدود یک هزاره پیش می‌زیسته است کتابی به نام صورالکواکب دارد که در آن چهل و چهار صورت فلکی را با دقتی بالا رصد و اشکال آن را از زمان قبل از اسلام منتقل کرده است به گونه‌ای که این کتاب بهترین منبع صور فلکی نجوم قدیم به حساب می‌آید.

دقت رصدی صوفی تا حدود چهارصد سال پیش در علم نجوم بی‌رقیب بود. ایشان علاوه بر رصد ستارگان اقدام به ثبت اجرامی غیر ستاره‌ای نمود که از 400 سال پیش با ساخت اولین تلسکوپ‌ها مشخص شد که این اجرام کهکشان، خوشه‌های ستاره‌ای یا سحابی بوده‌اند.

 


نظر شما :