دکتر غیاث‌آبادی: «بنای چارتاقی نیاسر کاشان دقیق‌‌ترین بنای تقویمی دنیاست»

۰۱ تیر ۱۳۸۷ | ۲۱:۴۱ کد : ۵۱۰ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۹۰

 

اخترباستان‌شناس ایران گفت: بنای چارتاقی نیاسر کاشان دقیق‌ترین بنای تقویمی در دنیاست.

دکتر «رضا مرادی غیاث‌آبادی» در گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریچه نجوم که در رصدخانه دانشگاه کاشان برگزار شد افزود: تاکنون 40 چارتاقی در ایران شناسایی شده که چارتاقی نیاسر بعد از چارتاقی خانه دیو در جنوب غربی سبزوار و چارتاقی کهک قم سالم‌ترین چارتاقی ایران است.

وی اظهار داشت: چارتاقی‌ها از جمله بناهایی است که می‌توان شروع فصول چهارگانه سال را با قرار گرفتن خورشید در هنگام طلوع در روز اول هر فصل در زاویه خاصی از بین ستون‌های اینگونه بناها مشاهده کرد.

وی، مهم‌ترین نکته در مکان‌یابی ساخت چارتاقی را افق‌ مناسب آن دانست و گفت: هیچ عامل طبیعی یا انسانی نباید سد راه پرتوهای خورشید قرار گیرد.

 

 

 

دکتر غیاث‌آبادی با اشاره به عوامل مؤثر در تخریب چارتاقی نیاسر خواستار توجه هرچه بیشتر مسئولان به حفاظت و نگهداری از این بنای تقویمی ایران شد.

همچنین ایشان از برگزاری همایش بین‌المللی چارتاقی نیاسر در سال آینده خبر داد و افزود: سال 2009 که به نام سال جهانی نجوم و بناهای تقویمی نامگذاری شده در همین راستا همایش بین‌المللی چارتاقی نیاسر با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، سازمان یونسکو و دانشگاه کاشان در این شهر برگزار خواهد شد.

مسئول رصدخانه دانشگاه کاشان هم، هدف از برگزاری گردهمایی چارتاقی نیاسر از دریجه نجوم همزمان با انقلاب تابستانی را معرفی هرچه بیشتر این بنا و هویت ملی و تاریخی آن ذکر کرد و گفت: این چارتاقی در سال 1317 هجری به شماره 316 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

  

جواد نوحی از ویژگی‌های تقویمی شناخته شده این بنا را رصد خورشید در اول تابستان و زمستان عنوان کرد و افزود: بناهای تقویمی یکی از نمونه ساخت‌های دست بشر است که نه تنها بازگو کننده آداب و رسوم قدما بوده، بلکه آیینه تمام نمای دقت نظر اجداد ما نسبت به پدیده‌های نجومی همچون تغییر موقعیت اجرام سماوی است.

در این گردهمایی جمعی از متخصصان و گروه‌های مختلف نجومی ایران حضور داشتند.

 


نظر شما :