پایبندی به اصول انقلابی و اسلامی از مهمترین اهداف دانشگاه کاشان است

۱۸ بهمن ۱۳۹۵ | ۲۰:۱۸ کد : ۴۹۰۱ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۸۷
پایبندی به اصول اانقلابی و اسلامی از مهمترین اهداف دانشگاه کاشان است


رییس دانشگاه کاشان گفت: پایبندی به اصول اعتقادی، انقلابی و اسلامی یکی از مهمترین اهداف و ماموریت های این دانشگاه است.

دکتر عباس زراعت در مراسم جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و ایام الله دهه مبارک فجر با اشاره به سند چشم انداز دانشگاه کاشان اظهار داشت: در تدوین این برنامه 5 ماموریت، 8 ارزش، 8 چشم انداز و 12 هدف کلان وجود دارد که نخستین اصول هر کدام از این محورها اصول اسلامی و انقلابی مبنا قرار گرفته شده است.

وی دانشگاه ها را مهمترین عنصر تداوم و شکل گیری انقلاب اسلامی دانست بویژه در دهه 30 به بعد که جنبش دانشجویی قوت گرفت و 16 آذر 1332 و 15 خرداد 1342را نقطه عطف جنبش دانشجویی بیان کرد و افزود: نباید اجازه دهیم تا این انقلاب را که بسیار زحمت ها و خون ها برای آن ریخته شده است از اهداف اصلی آن دور شود.

دکتر زراعت با اشاره به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) که در راس همه گرفتاریها، گرفتاریهای فکری است و هدایت جامعه بر دوش دانشگاه هاست اظهار کرد: استادان و معلمان باید دانشجویان را با اهداف انقلاب آشنا سازند تا جامعه از گرفتاریهای فکری نجات یابد.

رییس دانشگاه کاشان در بخش دیگر از سخنانش بر اساس سنت جاری هر سال، به دستاوردها و فعالیت های علمی دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: جذب حدود 400 دانشجوی خارجی یکی از فعالیت های مثبت این دانشگاه بوده است که  تاکنون سابقه نداشته است و بناست تا پایان برنامه راهبردی دانشگاه، جمعیت دانشجویان خارجی به یک هزار دانشجو افزایش یابد.بر اساس گزارش ها در طول برنامه ششم یک میلیون جمعیت دانشجویی کشور کاهش می یابد و دانشگاه ها باید برای ادامه حیات خود و پر کردن صندلی های خالی، فکر اساسی بنمایند.

وی توسعه فعالیت های بین المللی را از دیگر دستاوردهای این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه کاشان بیش از 50 تفاهم نامه انعقاد نموده است که حدود 15 تفاهم نامه با دانشگاه های خارجی بوده است اگر هر یک از دانشکده ها، پژوهشکده ها و واحدهای دیگر دانشگاه هر یکی از این تفاهم نامه ها را عملیاتی کنند اتفاقات خوبی رخ می دهد.

دکتر زراعت به تاسیس مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در دانشگاه کاشان اشاره کرد و افزود: این موسسه با هدف حمایت از طرح های بین المللی و تحقیقاتی کاربردی تشکیل یافته است  که استادان و دانشجویان دانشگاه باید از این فرصت نهایت استفاده  را داشته باشند. خیر محترم در نظر دارد مجموعه اقتصادی سودآوری را برای تولید محصولات دانش بنیان در دانشگاه راه اندازی کند و مسیئولان را وقف فعالیت های علمی نماید.

وی افزود: از زمان تشکیل این موسسه تاکنون طرح هایی همچون رصد شهاب سنگ ها، گرده سنجی، مطالعات آب و کلان داده ها انجام و در دست اقدام است که اجرای این طرح ها تاثیر بسزایی در توسعه اقتصادی منطقه خواهد داشت.گزارش مطالعات حیات کویر اخیرا در مجله ساینس که معتبرترین مجله علمی جهان است به چاپ رسید که تاکنون در ایران سابقه نداشته است.

رییس دانشگاه کاشان توسعه فضاهای آموزشی پژوهشی با حمایت خیرین را از دیگراقدامات این دانشگاه بیان کرد و اظهار داشت: در آینده نزدیک  دانشکده علوم رفتاری افتتاح و تا اوایل سال آینده دانشکده مهندسی ، دو مجموعه خوابگاهی به بهره برداری می رسد.
وی خاطر نشان کرد: به رغم مشکلات اقتصادی فراوانی که برای دولت و مردم بوجود آمده و رشد طرح های خیرین را در دانشگاه ها متوقف کرده است، ستاد توسعه دانشگاه با نشاط به فعالیت های خود ادامه می دهد.شروع احداث آزمایشگاه بیوتکنولوژی، کارگاههای مهندسی، کرسی های علمی وقفی، وام های خیریه، تجهیز آزمایشگاهها، کلاس های آنلاین و غیره از جمله این اقدامات است.

دکتر زراعت به تبدیل وضع  کارکنان دانشگاه از دیگر خدمات ارائه شده دانشگاه اشاره و خاطر نشان کرد: علیرغم همه کمبودها و مشکلات مالی سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان دانشگاه که قرارداد خرید خدمات کارشناسی داشتند به کار معین تبدیل وضع شدند این در حالی بوذ که فشارهای زیادی وجود داشت تا با این همکاران قطع رابطه شود که سالانه حدود ده میلیارد تومان برای دانشگاه صرفه جویی را در پی داشت اما مدیریت تصمیم گرفت بجای ایجاد مشکل برای همکارانی که مدتی در دانشگاه حضور داشته اند همچنان به کار خود ادامه دهند.

رییس دانشگاه کاشان قرار گرفتن این دانشگاه  در ردیف یک درصد برتر دانشگاه های برتر جهان، و سطح دو در بین دانشگاه ها و موسسات آموزشی قابل تقدیر دانست و افزود: تمام افتخارات و موفقیت های این دانشگاه مرهون زحمات و فعالیت های بی دریغ مجموعه کارکنان دانشگاه است که قابل تقدیر می باشد.

وی خاطر نشان کرد: پرکارترین دانشمند در سال 2016 و چهره برتر شیمی در سال 96 از دانشگاه کاشان انتخاب شده است.

دکتر زراعت دانشگاه کاشان و همکاران هیأت علمی و غیر هیأت علمی را بسیار توانمند توصیف کرد و اظهار داشت: اگر همت کنیم بزودی دانشگاه کاشان در ردیف دانشگاه های برتر جهان قرار می گیرد.

رییس دانشگاه کاشان، ضمن استقبال از انتقادهای سازنده از همکاران خواست در نقدهای خود، انصاف را رعایت کنند و دانشگاه کاشان را بعنوان خانواده خود یاری دهند.

تجلیل از خانواده سردار شهید حاج محمود غلامزاده و اجرای برنامه های شاد و متنوع از جمله برنامه های مراسم جشن دهه فجر و سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در دانشگاه کاشان بود.

 


نظر شما :