زنگ اندیشگاه با موضوع کاشان کجاست؟ در دانشگاه کاشان برگزار شد

۲۹ دی ۱۳۹۵ | ۰۲:۲۱ کد : ۴۸۷۸ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۴۰۰
زنگ اندیشگاه با موضوع کاشان کجاست؟ در دانشگاه کاشان برگزار شد

زنگ اندیشگاه از سلسله کرسی های آزاد اندیشی با موضوع کاشان کجاست؟ آینه تمام قد کیمیاگری ایرانیان با حضور مهندس محمد بهشتی رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دانشگاه کاشان برگزار شد.

مهندس محمد بهشتی در این نشست به ارائه گزارشی از تاریخ شکل گیری کاشان اشاره کرد و گفت: در کاشان حدود 570 خانه قدیمی وجود دارد که این نشان می دهد روزگاری در این شهر 570 خانواده ثروتمند وجود داشته است.

 

وی بزرگترین منبع تولید ثروت در ایران را ، صنعت بیان کرد و افزود: کاشان با تولید فرش منسوجات و دیگر هنرهای سنتی یکی از مهمترین مراکز صنعتی ایران بوده است.

عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور تاریخ فرهنگ کاشان را غنی دانست و افزود: فرهنگ پاسخ به پرسش کیستی و کجاست می باشد ؟ و فرهنگ دانایی جامع از تعامل تاریخی با محیط است .

وی اظهار کرد: اگر بگوئیم فرهنگ کاشان چیست؟ منظور این است که کاشان کجاست؟ و کیستی هویت فرد را مشخص می کند.

مهندس بهشتی با بیان اینکه بخشی از موانع و منابع زیست محیطی بالفعل و بخشی نیز بالقوه هستند افزود: ایران از جمله محیط هایی است که در مجموع بیش از 90 درصد زیست گاه های آن موانع و منابعش بالقوه است.

 

رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تاکید بر اینکه باید توانایی این را داشته باشیم که گوهر پنهان خود را پیدا کرده که این موضوع همان کیمیاگری است خاطر نشان کرد: در سرزمینی که منابع و موانع زیستی بالقوه است هنر اصلی آن سرزمین این است که معمای زیستی را حل و فصل کند و کیمیاگری کرده و پرده ها را کنار زند و گوهر وجودی خود را پیدا کند.

مهندس بهشتی باغ فین کاشان را به عنوان حجاب طبیعت کاشان بیان کرد و افزود: کاشانی ها کیمیاگرانی بودند که پس از وقوع زلزله مهیب توانستند ظرف 9 سال بعد دوباره گوهر پنهان را آشکار و مجدد شهر را بسازند.

وی خاطر نشان کرد: کاشان نماینده کامل جامعه انسانی و کیمیاگری است و هنر کاشانی ها کیمیاگری(صنایع دانش بنیان)است.

سلسله نشست های زنگ اندیشگاه روزهای دوشنبه آخر هر ماه با همکاری مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی و معاونت فرهنگی  با حضور اساتید، محققان، پژوهشگران و متخصصان برجسته کشور با موضوع های مختلف حیات و زمین در دانشگاه کاشان برگزار می شود.

در این نشست معاون استاندار و فرماندار ،جمعی از مسئولین و اساتید و دانشجویان و دوستداران میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان های کاشان و آران و بیدگل حضور داشتند.

 

نظر شما :