انتشار گزارش سفر تحقیقاتی با حمایت مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در مجله ساینس

۱۱ دی ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۰ کد : ۴۸۵۸ اخبار دانشگاه دستاورد و افتخارات دانشگاه
تعداد بازدید:۱۱۷۴
انتشار گزارش سفر تحقیقاتی با حمایت مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در مجله ساینس

ریاست مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی، از شروع برنامه تحقیقاتی با عنوان "بررسی چگونگی وجود حیات در کویر لوت ایران" به عنوان یکی از گرمترین نقاط کره زمین با حمایت این مؤسسه خبر داد که یکی از نتایج زودرس آن چاپ اولین گزارش سفر در مجله علمی ساینس است.

دکتر رضا منصوری  گفت: این برنامه ی تحقیقاتی نتیجه ی چندین ماه بحث میان متخصصان علاقه مند به کویر لوت و موضوع های مرتبط با زمین و حیات است، که زمینه ی اصلی پژوهش های کنونی مؤسسه مطالعات پیشرفته ی سعیدی است.

وی اظهار داشت: سوال محوری این برنامه این است که چگونه حیات در کویر لوت ایران به عنوان یکی از گرمترین نقطه های کره زمین ممکن است در حالی که گیاهی در آن منطقه نیست.

وی گفت، تا کنون برخی از متخصصان ما در ایران وجود حیات را در این نقطه منکر شده بودند اما در مأموریت کویر در سه سال پیش، وجود حیات در منطقه اثبات شده بود.

دکتر منصوری خاطر نشان کرد: برنامه ی چگونگی وجود حیات در کویر لوت 5 ساله تعریف شد با دو ماموریت در هر سال همراه با مشاهده و اندازه گیری میدانی داخل کویر.

وی با بیان اینکه اولین ماموریت از تاریخ بیستم تا سی ام آذر امسال انجام شد که دستاوردهایی بیش از انتظار داشت افزود: در این ماموریت که با حمایت مؤسسه مطالعات پیشرفته سعیدی در دانشگاه کاشان، انجام شد ده محقق از ایران و آمریکا و اروپا به علاوه 4 نیروی پشتیبانی مشارکت داشتند.

دکتر منصوری خاطر نشان کرد: مؤسسه مطالعات پیشرفته ی سعیدی وظیفه خود می داند به مطالعات پیشرفته در زمینه های مرتبط با ایران دامن بزند و در این موردها ابتکار عمل را در ایران به دست بگیرد.

وی افزود: خوشبختانه علاقه ی جهانی به این تحقیقات بنیادی منجر به چاپ گزارش این مأموریت در مجله ی معتبر Science (ساینس) شد.

دکتر منصوری تاکید کرد: گروه تحقیقاتی این برنامه ها اکنون در حال پردازش داده¬های اولین مأموریت هستند و همزمان مأموریت دوم برای اوائل بهار 1396 برنامه ریزی می شود.

گزارش منتشر شده در مجله ساینس

کلید واژه ها: ساینس کویر لوت مؤسسه مطالعاتی پیشرفته سعیدی انتشار گزارش کویر لوت در مجله ساینس دکتر منصوری دکتر رضا منصوری رئیس دانشگاه کاشان


نظر شما :