همایش جامعه بینا شهروند نابینا در دانشگاه کاشان پایان یافت

۲۵ آذر ۱۳۹۵ | ۱۱:۵۹ کد : ۴۸۲۷ اخبار دانشگاه
تعداد بازدید:۱۳۵۹
همایش جامعه بینا شهروند نابینا در دانشگاه کاشان پایان یافت


دومین همایش سراسری جامعه بینا شهروند نابینا طی مراسمی در دانشگاه کاشان پایان یافت.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در این مراسم به 24 میلیون، فرد مبتلا  به بیماری های چشمی، عفونی، آب مروارید و عیوب انکساری در کشور اشاره کرد و گفت: حدود 600 هزار نفر مبتلا به بیماری های شدید چشمی و بیش از 150 هزار نفر نیز نابینای کامل هستند.

حمیدرضا خرم خورشید اظهار داشت: ایران به لحاظ وجود این بیماری ها در وضعیت مناسبی قرار ندارد و از نظر تعداد مبتلایان به بیماری های چشمی در ردیف شانزدهم کشورهای جهان قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: در رابطه با کم بینایی های شدید و نابینایی ها و اختلالات بیماری ، حدود 20 درصد از کل این اختلالات قابل پیشگیری و 60 درصد قابل درمان است.

وی با بیان اینکه 50 درصد از انواع نابینایی ها قبل از تولد کلید می خورد، افزود: 50 درصد از نابینایی ها نیز در طول زمان ایجاد می شود.

وی اشتغال را مهمترین مشکل نابینایان و کم بینایان دانست و گفت: از مجموع 150 هزار نابینای کشور فقط 5 هزار نفر از آن ها دارای شغل هستند و این میزان نسبت به جمعیت نابینایان بسیار کم است.

وی مساله آموزش را از دیگر مشکلات نابینایان و کم بینایان بیان کرد و افزود: تنها به حدود سه هزار نفر از نابینایان و کم بینایان کمک شهریه تعلق می گیرد که این میزان هزینه جوابگوی نیاز آموزشی  آنها نیست.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با بیان اینکه نبود امنیت از دیگر مشکلات این قشر است و همیشه این افراد در معرض خطر قرار دارند تصریح کرد: بیش از 90درصد فضاها برای نابینایان وکم بینایان نامناسب است که باید مناسب سازی معابر در دستور کار شهرداری قرار گیرد.

خرم خورشید نقش نهادهای مردمی را در رفع مشکل جامعه نابینایان و کم بینایان حایز اهمیت دانست و افزود: باید سازمان های مردم نهاد، موسسات و مردم برای حل مشکلات معلولان دولت را یاری کنند.

وی اجرایی شدن قانون جامع حمایت از معلولان را لازم دانست و گفت: با اجرایی شدن این قانون بسیاری از مشکلات معلولان و جامعه نابینایان  حل می شود.

در پایان این مراسم پس از قرائت بیانیه دومین همایش جامعه بینا شهروند نابینا، از پژوهشگران و دانشجویان نابینای ممتاز و کسب رتبه برتر در آزمون سراسری کارشناسی و کارشناسی ارشد کشورتقدیر شد.

همایش ملی «جامعه بینا، شهروند نابینا» از بیست و سوم آذر به مدت دو روز با حضور نزدیک به 130 نفر از نخبگان نابینا و کم بینا از سراسر کشور در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزار شد.


( ۱ )

نظر شما :